söndag 8 januari 2017

Vilka svenska tillväxtbolag har jag missat?


Funderar på att öka antalet svenska bolag och tar gärna emot tips! Främst är det tillväxtbolag jag letar efter eftersom jag gillar den kategorin bäst. Äger ca 70% tillväxtbolag och 30% högutdelare. Idag äger jag tre svenska bolag, Vitec, eWork (tillväxt) och Bonäsudden (hög utdelning/kassa).

Har minskat i samtliga tre, framförallt i Bonäsudden, och köpt in mig i Logistec. Se framtidsinvesteringens inlägg, och jag delar synen på bolaget. Med en svag SEK är det möjligen tveksamt att köpa på för fullt i utlandet. Men bolag är viktigare än valuta och var intäkter/kostnader kommer ifrån är viktigare än notering. H&M är ju t.ex. globalt. Och med 20% av portföljen i Sverige är jag ändå 20x överviktad i ett globalt perspektiv!

Trots allt känns det dumt att missa något svenskt bolag. Jag har ju ibland tendensen att vara hemmablind och lida av exotiska sjukan, så hjälp mig :-) Har ni tips på något ytterligare svenskt bolag som kan vara bra att komplettera med?

Mina krav
Jag letar efter små marknadsledande tillväxtbolag i rätt branscher som har
  • fantastisk historik (inte ryckig)
  • goda framtidsförutsättningar ("moat" krävs)
  • ok värdering
Små innebär att jag helst letar på mid-cap och nedåt. Fantastisk historik handlar om hög och jämn tillväxt i vinst, försäljning m.m. Jag gillar inte bolag som är ryckiga. Och för att ha goda framtidsförutsättningar vill jag bland annat ha en "moat". Utdelning är önskvärt men inget krav.

Med "moat" menar jag bestående konkurrensfördelar, en ekonomisk "vallgrav" som skyddar vinsterna och håller konkurrenterna borta. Läs mer i det här gamla inlägget.

Kandidater med utdelning 
Dessa kandidater har jag vaskat fram efter bästa förmåga, men är också redo att ifrågasätta dem i nästa andetag. Jag nämner min främsta invändning direkt efter namnet...
  • Avensia (nja på moat)
  • Bahnhof (nja på moat)
  • Biogaia (ryckigt?)
  • Biotage (nej på moat?)
  • Doro (ryckigt?)
  • Evolution gaming (oetiskt, fel bransch...?)
  • Firefly (för ryckigt)
  • Fortnox (tveksam, se tidigare inlägg)
  • Lagercrantz (högt värderat?)
  • Nilörn (nej på moat?)
  • Opus (ryckigt)
  • SBC (för dålig tillväxt?)
  • Unlimited Travel Group (nja på moat, cykliskt?)
  • Wallenstam (för stort, välkänt)
  • Inission (ny)
  • Kopparbergs (nej pga högsockerprodukter + alkobol)
  • AQ Group (ingen moat?)
  • Fenix Outdoor (fina produkter, men kanske väl stort?)
  • Lifco (Large-cap...för stort?)
  • Vitrolife (moat...?)
  • Nobia (värdering?)
  • Probi (värdering?)
  • Hexatronic
  • Fagerhult
  • Homemaid
  • Troax
Jag föredrar Vitec och eWork, men skulle gärna lägga till något till! Men jag har svårt att hitta det där riktiga caset i Sverige. Kom med ideér!


Kandidater i tidigare skede 
Man kan även gå in på bolag med kortare historik och ingen utdelning. Men tidigt skede kan mycket väl vara för tidigt skede, jfr med Didner och Gerges hissliknelse. Risken ökar om man hoppar på tidigt. Bolagen måste analyseras noga och här är framtidsförutsättningarna mer i fokus eftersom längre historik ofta saknas.
  • AdderaCare (jfr med Savaria, men sämre marginal? ingen moat?)
  • OrganoClick (osäkert, inte vinst än, moat?)
  • Polygiene (för osäkert, men har tänkt skriva analys)
  • Storytel (inte så många invändningar, värdepappret har skrivit om dem...)
  • Tobii (för hett och välbevakat?)
  • Ticspac (skulle varit med från början!)
  • Cloetta (nej pga högsockerprodukter)
  • Paradox (ryckigt, men "moat" kan finnas)
  • Garo (finns moat?)
  • BIM object (tidigt skede?)
  • Swedencare
  • Moberg Pharma
Observera att jag kollat väldigt lite på dem och att vissa knappt visar vinst ännu. Men bolag som Storytel och Tobii har ändå kommit en bit på vägen. Skriver hursomhelst och tar gärna emot åsikter och tips samt förslag på fler!

Ser fram emot synpunkter och att utöka listorna!

69 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack för tipsen!

      Fastighetsbolag jag generellt lite tveksam till som tillväxtcase men Inission åker upp på listan!

      Radera
  2. Svar
    1. Tack för tips!

      Kollade lite snabbt nu och är osäker på om de är marknadsledande. Har du någon kläm på om de har högre marknadsandel eller är bättre än konkurrenterna? Finns det stora drakar i den här branschen som de ska kämpa emot. Helst vill man ha en nisch där de dominerar... Inte alls påläst men slänger ut frågan :-)

      Radera
    2. Advenica är verksamt inom national security (försvarsindustri), kritisk infrastruktur och offentlig sektor. Historiken finns inom national security med flaggskeppet i produkten securiVPN med ett långt tekniskt förflutet. De har produkter som ligger i absolut framkant, men det som gör det intressantare nu mot tidigare, tycker jag, är att man har tre ben att stå på där marknadsföringen ser ut att börja ge resultat och de är inte längre enbart beroende av segmentet National security. Det finns stora drakar som konkurrenter i synnerhet tror jag det kan bli svårt att komma in på NATO-länder men å andra sidan så finna där en nisch inom icke NATO länder där jag kan tänka mig att man vill undvika säkerhetsutrustning som är kopplad till NATO. Hittills är det troligtvis FMV som stått för bolagets huvudsakliga intäkter så med de andra tillkommande marknaderna är min bedömning att tillväxtpotentialen är mycket stor.
      Makrotrenden kring säkerhetslösningar inom IT är ett stort plus för bolaget.
      //Jagaren
      @nossakim

      Radera
    3. I och för sig spännande. Det som till viss del kan ha påverkat Vitecs värdering är att de blev mindre enbenta. Däremot låter det, som mig, som ganska mycket high-tec (vilket kan bli svårt att förstå och kan hotas av ännu nyare teknik).

      Frågan är om de kan låsa upp kunder, eller har en över tid bättre produkt. Om de är störst kan de t.ex. lägga mer på R&D. Men är verkligen inte insatt här och vet ovanligt lite om det jag försöker prata om :-)

      Radera
    4. Det som är intressant är ju EU:s GDRP som träder i kraft och ersätter PUL. Ganska få företag är kapabla att hantera de nya kraven. Med böter om uppemot 4% av koncernens omsättning innebär en ny marknad där advenica är väl utrustade. De har samarbetspartners i olika länder för att täcka detta behov.
      Deras teknik har patent i USA och är endast en av fyra som har fått högsta säkerhetsklassen på deras VPN-lösning.

      //Robert

      Radera
  3. Nibe kanske? Inget fynd sett till P/E. Men ett kvalitétsbolag som hela tiden växer vinst och omsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart ett fint bolag med imponerande historik. T.ex. växt vinsten med nästan 20% per år senaste 10 åren. Däremot är de ett Large-cap bolag i Sverige (men globalt Mid-cap). Är mest inriktade på mindre bolag än Nibe, men kvaliteten går inte att förneka!

      Radera
  4. Svar
    1. Konkurrensfördelar...jag vet inte riktigt där. Spontant tveksam till "moat" idag eller i framtiden.

      Radera
  5. Hej Gustav,

    CAN SLIM är metod som bevakar tillväxtbolag. Här har du en shortlist, kan kanske hitta något där?

    Probi
    A city media
    CTT
    Micro Systemation
    Detection Tech
    Pandora
    Fortnox
    Protector
    JLT
    Norway Royal Salmon
    Raysearch
    G5
    Stille
    Transtema
    Avensia
    Genesis IT
    Bredband2
    Kambi
    Veidekke
    Catena Media
    THQ Nordic
    HMS
    NetEnt
    Cherry
    Sportamore
    Götenehus
    Railcare
    Invisio
    Bakkafrost

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej brassestol,
      Var hittade du den listan? En massa intressanta aktier! Några har jag koll på sen tidigare.

      Radera
    2. Ja, en intressant lista.

      Vissa aktier känns inte helt svenska (!) men en del fina tillväxtbolag. Och vissa sektorer är jag själv inte inne i, som gambling, men kan blir ett gäng bolag kvar ändå :-) Ska kika in!

      Radera
    3. Framscreenad från börsdata. Det är såklart en rad kriterier men börja med ROE>17%, omsättning QoQ >25% och VPA QoQ >50% så tror jag nog att det borde resultera i en bra start.

      Radera
    4. Tack för tipset! Kör sökningar på tillväxt+kvalitet globalt och då är screener.co och Financial Times bra källor.

      Radera
  6. Törs inte tipsa i bloggen du har för många läsare så du tenderar att driva kursen på tidiga tillväxtcase a'la Vitec, Hexpol, vitrolife, m.fl men kanske om vi ses på ekoprat 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, förstår! Hoppas vi ses på aktiepuben!

      Radera
  7. Hur tusan hamnade Organoclick på din funderalista!? Jag följer bolaget lite då och då VD är lite av en personlig förebild och har aldrig tänkt på det som ett bolag för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar inte det här som kritik utan genuint nyfiken. Om deras produkter gör dig nyfiken är det i mina ögon en indikation på att de gör någonting rätt som jag missat då de förutom högrisk inom F&U kanske har ett starkare rykte hos konsumenter än jag trott.

      Radera
    2. Dök upp i en diskussion, så inte min idé från början eller vad man säger. Kikade sen på bolaget, och organiskt + begravningar m.m. + tillväxt är inte ointressant. Är svag för begravningsbranschen (extremt ocyklisk) även om jag inte äger något inom den.

      Bolaget kan vara i för tidigt skede, men ville se vad jag fick för kommentarer!

      Radera
    3. Tekniken är häftig och kan användas för en massa olika ändamål. Jag har länge funderat på att besöka XL Bygg och köpa en Organowoodplanka för att gräva ned i trädgården.

      Ett eventuellt köp skulle så klart behöva bygga på fundamenta snarare än ett sådant test. Men det skulle vara kul att jämföra skillnaden.

      Radera
    4. Så länge du inte snickrar ihop en kista så låter det som ett både sunt och praktiskt förhållningssätt :-)

      För vissa typer av produkter så tror jag sådana tester som du tar upp är högst relevanta.

      Radera
    5. Kom hem till mig! Jag har en altan byggt av det. Om man inte är miljövän har man noll anledning att kolla på det. Byggare vet inte vad det är, kan jag hälsa :)

      Radera
    6. Att byggare inte tagit det till sig är inte så förvånande. Hur har altanen stått sig hittills mot röta och var det dyrare än vanligt?

      Radera
    7. Ja, dyrare och levereras tort och inte blött, vilket gör att så hantverkare standardmässigt bygger inte är korrekt. Röta har det under två säsonger har inte uppkommit. Det är ca 30-40% dyrare.

      Radera
  8. Indutrade med Mindmancer som krydda, jag äger båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indutrade är superfint, men Large-cap. Mindmancer...nja, känns som väldigt tidigt skede, men önska lycka till :)

      Radera
  9. Svar
    1. Probi ser mycket intressant ut som bolag, men spontant lite dyrt. Grym tillväxt hursomhelst.

      NNH...där undrar jag om de kan ha så mycket "pricing power". Är varumärkena verkligen tillräckligt starka? (ej påläst ska sägas).

      Radera
  10. Min bruttolista från förra året:

    Avensia
    HomeMaid
    Diadrom
    Enea
    Beijer Alma
    Addnode
    Micro Systemation
    I.A.R Systems
    Avanza
    Bahnhof
    Cellavision
    Systemair
    Vitec
    Consilium
    Opus
    G5
    Sensys Traffic
    Nilörngruppe
    Nordic Camping
    Mober Pharma
    Inission
    Invisio
    Doro
    eWork
    Millicom
    Formpipe
    Boule Diagnostics

    Just nu är det nog Avensia och Moberg Pharma som jag ska titta närmare på. Men inget bolag får det riktigt att rycka i köpknappen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för listan!

      Många intressanta. Vissa har jag (för tidigt?) ratat pga att de inte har eller kan uppnå en "moat". Som Avensia, Homemaid, Enea, G5, Nilörn etc. Men det är en mycket intressant lista, ska kika närmare!

      Radera
  11. Svar
    1. Är själv tveksam till moat på den. Är det återkommande kunder? Lågkostnadsproducent? Nja, vet inte, kan tänka mig att det är för konkurrensutsatt men kan verkligen missa något. Upplys mig gärna om vad :)

      Radera
  12. Kul med så många uppslag!

    Mina favoriter är som du kanske vet UTG, Avensia och Firefly. Även Amasten tycker jag är spännande men är likt NP3 fastighetssektorn. Sen tror jag ingen nämnt Studsvik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det. Är nog lite snabb att "såga" bland annat dessa bolag, men man har sina olika strategier. För UTG undrar jag hur cykliska de är, på Avensia är det "moat" och Firefly är ryckiga till sin natur. Vi får diskutera närmare :-) Jag kan övertygas trots allt.

      Studsvik är spännande på sitt sätt, Börspodden bland annat har sett ett case där. Kanske inte den där klassiska tillväxtaktien som tuffar på utan mer undervärderat/turnaround med halvdåliga siffror men en helljus framtid.

      Radera
  13. Troax var helt bra i somras. Nu är den rätta hög värderat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligt, har inte koll. Min fråga där är om produkterna är för lika andra, men ej påläst.

      Radera
  14. Swedencare. Kosttillskott för djur. Tråkig tillväxtbranch där de kan vara med och konsolidera via förvärv. Intressant ägarlista. /Chris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant och spännande nisch, men det som gjort att jag inte tittat närmare är att ingen i ledningen tycks ha veterinärkompetens. Samt att de kämpar mot stora drakar om jag tolkar saken rätt. Tittar däremot på ett tyskt bolag inom branschen (i vid bemärkelse).

      Sorry för dessa snabbsågningar, se det som spontana invändningar från min sida :)

      Radera
    2. De har snarare produkter som säljs i apotek o handel. Deras produkt för munhälsa är unik o patenterad med den har de byggt upp ett globalt försäljningsnätverk. Investeringstesen är att de nu ska förvärva fler produkter som kan tryckas ut i nätverket. Får lite Moberg vibbar på denna aktie. Thomas Eklund är med i styrelsen och som ägare också.. /Chris

      Radera
    3. Låter i och för sig bra! Det jag tänkte på, nu kan jag inte detta alls så bra, är om Pedigree har liknande produkter: https://www.pedigree.se/mat-och-godbitar/snacks-godbitar/dentastix

      Är Swedencares produkter bättre eller saknar motsvarighet(er), ja då kan det verkligen vara värt att titta på. Finns verkligen inget motsvarande?

      Radera
  15. Bahnhof, NetEnt, Fortnox? Tycker dessa är fina! Vad tycker du om dessa? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina bolag! Verkligen kvalitetsbolag på mindre listor.

      Bahnhof är något speciellt. Litet tillväxtbolag, men jag gillar inte "attityden" de har mot myndigheter. Politisk risk? Och "moaten" är tveksam om man tänker val av internetleverantörer, finns ju en del. Däremot väldigt få med sådant integritetsfokus. Så hur man drar nischen kan påverka.

      NetEnt - mycket fint men gambling, alltså säkert "rätt bolag" men i fel bransch för mig.

      Fortnox skrev jag om nyligen. Kanske gör jag fel som avstår pga hög värdering kontra tillväxt, kanske är den låg. Beror lite på vad man tror om tillväxten :)

      Tror inte du går bort dig alls med de här bolagen. Mest smaksak att jag avstår, men smaken är ju individuell :)

      Radera
    2. Inte för att jag är någon sorts Bahnhof-fanboy som går i försvar, men integritetsfokus (positivt) går ju ihop med "attityden mot myndigheter" (negativt). Dvs, vill du ha det ena så måste man nog ta det andra.

      Radera
    3. Inte många börsbolag uttrycker sig så här:
      https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/04/12/bahnhof-svarar-anders-ygeman-var-store-ledare

      I och för sig kanske fler borde ta efter :-)?

      Radera
    4. Man måste ju bara älska Bahnhof :]

      Radera
  16. Tack för alla förslag! Och sorry för alla snabba "sågningar" från min sida.

    Tar bara upp min tveksamhet varför jag inte köpt, eller inte vill köpa, ni får gärna argumentera emot! Som ni också förstår är jag inte så påläst på allt så jag kan ha missat väsentligheter på vägen, så såga gärna mina "sågningar" :-)

    SvaraRadera
  17. Börjar själv snegla på Beijer Alma (igen) och Beijer ref. Midcaps och kanske för stora för dig, men iaf Beijer Ref har nog fina framtidsutsikter när hela Sydeuropa snart måste byta ut sina gamla kyldiskar i butikerna..:-)
    Seg Gasell
    Seg Gasell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ägt båda förut, och det är väl "moat" som är frågetecknet för dem. Men ska ta en funderare. Sålde nog Beijer Ref för tidigt, utan att ha tillräcklig koll på framtidsutsikterna.

      Radera
  18. Ja det där med valutor kan man fundera på, samtidigt som kronan försvagats mot de större valutorna gör ju andra valutor det också. CAD dock dyrare än för ett år sedan, men i ett längre perspektiv inte någon extrem värdering. Men visst, lämpligt läge att fokusera här hemma. Och jag tänker lite lika. Skriver ju t ex. för första gången idag om ett svenskt företag!

    Lagercrantz gillar jag, har ägt aktier i omgångar, men tycker att den är väl dyr nu. Kul att Cloetta åkte med på listan, och Kopparberg hör ju också hemma där. I alla fall för mig som gillar socker i dubbel bemärkelse :) Annars behöver jag fokusera mer på de svenska för att ha bättre kvalitet på bevakningslistan här hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Högsockerprodukterna åkte med också till slut. Blivit en bra lista med bolag nu :)

      Radera
  19. Kan vi se din lista?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så att säga listan i inlägget, ska uppdatera den bättre med förslag från kommentarsfältet bara :)

      Radera
  20. Du bör titta över Hexatronic, och missa nu inte det nya i det bolaget (dvs titta ej på historik, utan läs på).

    SvaraRadera
  21. Hej, vad tror du om Ad City Media och BIM Objects?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ad city gillar jag inte riktigt delen med rörlig reklam i samband med bilåkning. Övriga delen har jag inga problem med men frågan är om de har skalfördelar när de växer, eller är det mer skärmar = mer kostnader? Kanske kan de som stor aktör ta ut bättre pris, vet inte?

      Apropå vet inte så är det vad jag har att säga om BIM Objects för tillfället. Fick dock bra tips på Twitter har jag för mig, inte hunnit läsa så noga men intressant länk: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bimobject/bimobject-vad-gor-de-och-vad-ar-det-vart

      Radera
  22. Bufab, Skandiabanken eller Midsona?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Bufab kan jag inte så bra, ska kika in. Skandiabanken är tyvärr inte så svenskt som man kan tro. Och Midsona är jag tveksam till att de kan ha "pricing power" även om vissa av varumärkena är riktigt starka.

      Radera
  23. Troax Group tycker jag är ett väldigt intressant bolag, marknadsledande och stabila ägare i Latour och Svolder.
    /Mattias

    SvaraRadera
  24. Tycker du kan ta en titt på min bästa investering någonsin, det som en gång hette intoi. Dvs nutida iar, distit och alcadon.


    Mvh JFG

    SvaraRadera
  25. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  26. Kika på SyntheticMR. Företag som förbättrar och effektisviserar MRI-röntgenapparater. Omsättningen har börjat sticka iväg men med nya avtal o FDA godkännande så är det bara början. Bolaget har precis nått break even o med endast 4 miljoner aktier och låga kostnader kommer EPS sticka rätt fort så även om värderingen är lite hög så kommer den förhoppningsvis hålla sig hög när bolaget växer. Kika gärna på min blogg: http://toatrading.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Möjligen hög teknikfaktor, och då inte ett bolag för mig, men det du säger låter i och för sig bra.

      Radera
  27. Hexatronic är mega intressant med framtiden för sig å bra positionerat i världen. Stille hittade jag i mitten av förra året men de var för bra för att vara sant så jag avstod köp :/ oxå mycket spännnade bolag å rejäl moat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Hexatronic ser fint ut. Stille har jag faktiskt ett gammalt inlägg på gång om, rubriken lyder "Stille got the Blues?" som en extremt långsökt Gary Moore-referens :)

      Radera