söndag 27 november 2016

Hitta bra bolag? Tips på screeners!


Efter förra veckans blick inåt är vi tillbaka i ett utåtriktat fokus. Hur hittar man bra bolag, rent praktiskt? Visst får man tips och idéer från de allra flesta håll, tidningar, dokumentärer, twitter etc. En annan bra källa för att hitta bolag är att använda screeners, Och en smådum liknelse på det:
Föreställ dig att du kommer in i en gigantisk godisbutik. I handen har du en sån pappers-retrogodispåse som alla som är födda på 70-talet känner igen. Den som rymmer ett 20-tal godisar och har färglada ringar. En välsorterad godishandlare vid E4:an har 500 sorter, men den här butiken har... 38 000 sorter. Och du har som ambition att välja ut ca 15 stycken. Puh! Inte läge att provsmaka alla! Tänk om du kunde sortera och filtrera utifrån innehåll och dina smakpreferenser via en eller flera databaser. Ja, det kan du faktiskt :-) Och måste man då bara röra sig vid de 1% av hyllorna som innehåller svenska godbitar?
Sista meningen syftar på att Sverige bara står för ungefär 1% av det globala börsvärdet. Många investerare står kvar vid sin egen nationella hylla och smaskar bara för att man råkade starta där från början. Ok, kvalitetsmärkningen på godiset håller hög klass här men att rata 99% av världsmarknaden i sina aktieinvesteringar är ganska extremt sett ur ett globalt perspektiv :)

Screeners
Här är de screeners jag använder mig av mest av:
  • Financial Times screener låter dig söka bland ca 38 000 aktier. Wow! Innehåller även prognoser två år framåt även om man inte kan screena på det. 
  • 4-traders har förutom info om massor med bolag en screener som behandlar ca 25 000 aktier. Den är kul att använda och missa inte att du kan söka på branscher och underkategorier i branscher. Alla begravningsbolag är dödslätta att hitta. 4-traders jobbar med stjärnbetyg och har även prognoser.
  • Börsdata. Om jag hade nöjt mig med Norden hade det uppfyllt en stor del av behovet.
  • Introduce: Svenska småbolag, analyser, prognoser, t.ex. för Vitec och eWork. Om du är en lokal investerare så är Börsdata och Introduce givna och rätt tillräckliga.
  • Screener.co. En betalscreener med massor av info. En guldgruva när du söker globalt även om det såklart är mycket sura smågodisar och konstiga exotiska smaker som dyker upp i träffarna. Men jag hittade t.ex. Savaria genom dem. De har värden för mindre bolag där Financial Times och 4-traders kan gå bet på grund av för liten bolagsstorlek.

Tumregler och inställningar
Så här brukar jag tänka när jag ställer in sökningarna. Rätt eller fel låter jag vara osagt, det här är i alla fall mina "tumregler" i sökningarna:
  • Globalt midcap och nedåt. Storbolag är mer välanalyserade, mindre oupptäckta och kan ha svårare att växa (från högre tal). 
  • God vinsttillväxt senaste 3-5 åren. Jag vill oftast ha bolag som växer. Man kan argumentera för om vinsttillväxt i sig inte är bästa måttet (jfr Buffets tankar om kassaflöde m.m.) Men ett bolag som på fem år inte ökat vinsten borde knappast vara en långsiktig vinnare.
  • Hög ROE/ROA/ROIC. Brukar kolla innevarande år och 3-5 års snitt och vill gärna ha en siffra över säg 15%, annars har bolaget kanske inte något speciellt. Eller så kan de inte klämma ut speciellt mycket ur det speciella. Värdet funkar inte för t.ex. fastighets- och investmentbolag 
  • Hög eller växande utdelning Jag vill helst ha bolag som har en historik av att höja utdelningarna.  
  • Låg skuldsättning. Debt/equity får helst inte vara för hög eftersom det höjer risknivån. 

Fler saker att laborera med är försäljningstillväxt, marginal och marginaltillväxt etc. En särskilt kul grej är att man kan leka med att ställa in en screener så att den ger resultat som är "lika med eller bättre" än ett visst bolag. Några bolag har jag hittat genom att använda en Famous Brands- eller Vitec-screeener. Noterbart är att det kan finnas allt från t.ex. 0 till 100 intressanta bolag beroende på land och det varierar kraftigt. Vid någon sökning var det t.ex. 15 gånger fler Polska bolag än Norska som uppfyllde kriterierna.

Sen beror allt vad man letar efter. Kör själv ca 70% tillväxtbolag och 30% högutdelare, och screenern passar bäst på tillväxtbolagen. Det handlar också om tumregler, man behöver ju inte äga bolag som ser bra ut på historiska siffror - även om det är den typiska investeringen för mig. Och screenern är bara ett av flera sätt att hitta bolag, som sen ska analyseras också :-)

Vad använder du för screeners? Och hur brukar du ställa in dom?

22 kommentarer:

  1. Hej, Jag har själv mest använt 4-traders och börsdata men tänkte prova ett par av dem du tipsar om. Vet du någon av dessa screeners som är särskilt bra på att presentera lång historik? Tex längre än 10 år tillbaka i tiden? Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast är det upp till 5 år, men i vissa fall kan du få fram upp till 10 år. Ska kolla sen hur det är med screener.co. Återkommer!

      Radera
    2. Hittar tyvärr inte uppgifter för längre tid tillbaka än 10 år på screener.co

      Radera
  2. 4-traders gillar jag men är ofta på sajter som Seeking Alpha och bloggar som intresset väcks i första läget och sen använder man 4-traders för att kolla siffrorna. Ska kika närmare på FT så tack för bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla gärna in, finns en hel del fina screeners där ute!

      Radera
  3. Jag kan tipsa om Valuesignals, Quant-investing, Acquirersmultiple och Gurufocus. Alla lite dyrare fokus med de första tre med fokus på kvantitativa kriterier men där man ofta har friheten att ställa in kriterier själv, som de du nämner ovan. Gurufocus verkar ha extremt mycket info, dyr men verkar ge mycket. Screener.co är bästa jag hitta för net-nets och gillar 4-traders för att se långsiktig info.

    SvaraRadera
  4. Tack för tips!

    Och tack för ett gott skratt 'är dödslätta att hitta' 😂

    SvaraRadera
  5. Har använt FT.com sedan 2009 tror jag... Fullt tillräckligt. Jag gör som Stefan fast tvärtom, först screeners och sedan bloggar/analyser ... Stämmer det så långt börjar jag titta på allvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FT är riktigt smidig och gillar särskilt deras grafiska överblicksbilder för varje bolag (fliken financials).

      Radera
  6. Jättebra att du uppmärksammat screeners! Viktiga verktyg när man söker nål i en höstack, och inte minst viktigt att siffrorna håller bra kvalitet. Ibland kan statistiken brista lite för mer exotiska aktier, har framför allt märkt det med sydamerikanska.

    Var lite särskilt nyfiken på Financial Times som jag inte alls använt. Fanns luckor för Cencosud, men man har t o m uppdaterad statistik för CanaDream, mitt kanske mest udda innehav. Inte illa! Vet sedan tidigare att 4-Traders saknar den senare...

    Testade förresten gratismånad med Morningstar för typ ett år sedan. En del matnyttigt där, men när man sen ville säga upp fick man ringa till USA...

    Screener.co verkar intressant!
    Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. FT verkar ha skärpt till sig med senaste uppdateringen. Fördelen med Screener.co är att du kan söka och filtrera på ännu fler faktorer.

      Testade Morningstar i Australien för några år sedan, och det var mycket mer konsumentvänligt att avsluta.

      Radera
  7. Tack för tipsen Gustav!
    Känner till några av dem, men inte alla. Nu ska jag kolla upp de jag missat lite mer ingående.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Blir lättare och roligare att söka fram bolag med en bra screener :)

      Radera
  8. Hej. Jag har följt din blogg en god tid, men har nu lanserat min egen, äntligen. Kanske får man synas i din blogglista, så länkar jag till din? Mvh
    http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, ska kolla in din blogg!

      Radera
  9. Hej,

    Jag har för USA-aktierna testat zacks.com. De har ett verktyg som heter Research Wizard, en windows-klient. Den har tidigare fått en del ris för att datat lider av survivor bias, d.v.s. de sämsta bolagen (som gått i konkurs) har försvunnit och därmed blir statistiken för back-testing skev. De påstår dock att det problemet är tillrättat.

    I vilket fall som helst så har de en färdigpakterad "zack's rank" som ska ange hur köpvärd en aktie är enligt en massa kriterier, där t.ex. faktorer som positiv överraskning i kvartalsrapport, insiderköp, med mera ingår.

    Tjänsten är svindyr och marknadsföringen är rätt aggressiv. Men man kan testa gratis i ett par veckor, och den webbaserade gratis-screenern (med mycket förre möjliga villkor) fungerar hyfsat. Om man gillar Research Wizard men inte anser sig ha råd att betala för den är det för övrigt fullt möjligt att registrera ett nytt gratiskonto varannan vecka, så länge man kan skramla fram en ny e-postadress. Vilket ju inte är en omöjlighet :-)

    https://www.zacks.com/

    https://woas.zacks.com/zcom/researchwizard/tools2.php

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska undersöka möjligheten att göra klipp med Zachs :-)

      Radera
  10. Tack för en väldigt bra genomgång av de verktyg du använder för att vaska fram bolag!
    Har själv bara använt FT och 4-traders för utländska aktier, då de är gratis. Men Screener kan vara värt att kolla in!
    Seg Gasell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte screena marknaden på bra screeners och detta var det som dök upp :-)

      I efterhand har även Google Finance en ok funktion, även om jag inte får den att funka till hundra procent.

      Radera
  11. Hej.
    Debt/equity får helst inte vara för hög. Vad är högt och vad är lågt? vad använder du för intervall?
    // Nybörjaren

    SvaraRadera