onsdag 17 augusti 2016

Investera i en Italiensk bok?


Jag inrättar mig i ledet bland bloggare som stödjer bloggrannen Sofokles bokprojekt. För er som inte känner till det så driver han bloggen Fermentum Vitae och har alltid ett läsvärt, tänkvärt och filosofiskt inlägg på lager! Boken är en historisk spänningsroman om Gaius Marius, Roms tredje grundare.

Bokprojektet är en dröm som ska gå i uppfyllelse och sådant ska stödjas, särskilt när det gäller bloggrannar. Här är en länk till Kickstart-projektet som är på Engelska och hans blogginlägg med en närmare beskrivning på svenska.

Ett citat kan plockas med också som ett smakprov:
”Uppställning! Vid Jupiters colei. Jag sa uppställning! Är ni döva era pedimus? Ser ni inte att självaste ståthållaren hedrar oss med sin närvaro? Du där, vad heter du?” Tullius röst ekade som den vore kommen från en titan och Marius undrade om inte denne skulle satsa på en karriär som orator efter sin tjänstgöringstid.
”Plotius, primus pilus.”
”Föddes du med huvudet mellan benen och en rygg mer böjd än min kronjuvel? Sträck på dig innan jag får dig pryglad! Gudarna skall veta att vi behöver tjänstgörande fjollor vid latrinerna!”
Ur Gaius Marius - Roms Tredje Grundare - Novus Homo. C. Andersson
Jag vet inte vad mer jag ska säga än: stöd gärna projektet! Det här är inte heller ett sponsrat inlägg ifall någon undrar. Eller ja, jag har sponsrat boken och det är nog enda gången jag är sugen på att investera i guld (man kan bidra med nivå brons, silver och guld:-)

Slutligen, när vi pratar Italien och historia. Jag kikar för tillfället på tre Italienska aktier med fin historik. Valsioa, B & C Speakers och GruppoMutuionline. Men det får bli andra inlägg om det, låt oss inte ta fokus från Roms tredje grundare!

7 kommentarer:

  1. Lite vilseledande rubrik - boken är inte italiensk utan svensk ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du skulle du sett vad jag skrev på Twitter, nägot om att investera i guld :-)

      Radera
  2. Inte sponsrat kanske men någon verkar vara mycket aktiv för att kunna sluta jobba då snart hela investeringsbloggosfären har tillägnat ett inlägg till hans bok som inte har något med investeringar att göra. Lite tröttsamt då jag aldrig har fastnat för hans blogg där han skriver mer om mycket och sin "fantastiska vinst på böckerna" än om Investeringar och aktier. Senast var väl när han tagit rygg på bloggosfären i förlustbolaget Vardia med alldeles för stor del av depån som sedan kraschade hårt. Men visst, fint att någon vill bli författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den bloggen och vad jag sett av boken, men smaken är olika!

      Kan i alla fall säga att den här bloggen återgår till det normala på söndag vilket kan tyda på ett inlägg om ett mer eller mindre exotiskt bolag.

      Radera
    2. Förstår dig fullt ut och respekterar din åsikt.

      Kan absolut förklara mig ang. att jag inte skriver mkt om mina innehav då jag anser att det redan finns många som gör det (och gör det "bättre" än mig). Visst skulle jag kunna skriva om mina köp/sälj och portföljens utveckling mer ofta, men jag har inget behov av detta och till syvende och sist skriver JAG för MIG och det JAG vill skriva. Jag har valt att koppla på ett mer psykologiskt /filosofiskt perspektiv på investeringar i allmänhet och självklart faller detta inte alla i smaken, vilket jag till fullo förstår/respekterar!

      Vad gäller "fantastiska vinst på böckerna" undrar jag var du har fått det ifrån?! Faktum är att jag ligger minus i min bok än så länge...
      Skicka gärna en länk där jag skriver om min "vinst" på böckerna.

      Ang. mitt innehav i Vardia var det utifrån mina egna analyser. Ja, jag fick upp ögonen på det genom b.la. Ägamintid samt Aktiefokus men JAG gjorde MIN EGEN analys. Hade ca 7% av min väska i detta bolag. Om det är en för stor del av depån låter jag var och en bestämma/skaffa sig en uppfattning om. Smällen blev hård och det skrev jag om. Därtill tog jag mig lärdomar och dessa efterlevs än idag.

      Ang. att min bok ej har ngt med investeringar att göra stämmer till hundra procent. Anledningen till att många bloggare skriver om mitt projekt är att det till syvende och sist handlar om att våga leva ut sin dröm och förverkliga den. Ja, visst är det på ett sätt fel "forum", men nu är fallet som sådant att jag rör mig här och om mina kära bloggkollegor (tusen tack , alla) vill hjälpa mig realisera min dröm - mitt livsprojekt - är jag dem evigt tacksamma.

      Visst är det fint att någon vill bli författare. Ännu finare är det att någon vill och vågar satsa på sin dröm. Och om denne sedan får hjälp av andra som är beredda att stödja, på olika sätt, dennes resa är inget annat än fantastiskt.

      Och beträffade "sluta jobba" är detta inget mål för mig. Och för att kunna leva/finansiera sitt leverne som författare krävs något utöver det vanliga. Mitt syfte med mitt författarskap är inte att kunna sluta jobba. Förvisso är det en dröm, men att kunna göra detta i verkligheten erfordrar mycket.

      Jag skriver detta med full respekt och förståelse för dig och det finns inget dolt i mitt svar.

      Jag önskar dig allt gott.

      /Sofokles

      Radera
  3. Allright, ursäkta jag var lite väl grinig.

    SvaraRadera
  4. Sofokles,

    Har du läst Colleen McCulloughs böcker ("The First Man in Rome"; "The Grass Crown" med flera) i ämnet?

    Jag läste dem i början av 2000-talet och tyckte då att de var fantastiska. Fick betvinga en viss skepsis för att börja ("författaren bakom Törnfåglarna kan väl inte ha något att komma med..."), men jag upplevde dem som oerhört väl underbyggda och välskrivna.

    Hoppas det faller väl ut för dig!

    Med vänlig hälsning

    Carolus

    SvaraRadera