söndag 24 januari 2016

Savaria Corp - ett fint hissbolag


Aktie: Savaria Corp
Notering: Kanada Ticker SIS.TO
Kurs: ca 5 CAD
Direktavkastning: 4 procent 
Courtage hos Avanza: lågt, från 6 kr
Market Cap: 116 miljoner dollar (micro-cap)
Elektronisk handel: Ja

Savaria är ena småbolaget jag köpt in mig i under de senaste veckorna. De är ett Kanadensiskt bolag som sysslar med mobilitet med verksamhet i främst Kanada och USA. Paradnumret är trapphissar och handikapp-hissar av olika slag. De sysslar även med anpassning av bilar så att rullstolar kan få plats. Slutligen köper de upp affärer och tar då "hela kedjan" från tillverkning till installation.

Precis som Northwest Healthcare är det här ett "spel" på demografiska förändringar. Hissbranschen har stora spelare. men det här är en hiss-nisch. Vad jag förstått går de under radarn för de stora eftersom det krävs speciella hissar, anpassning och andra försäljningskanaler. 

Bolaget är inte billigt. Förväntat P/E ca 17 på 2016 års vinst. Men har köpt ändå av dessa skäl: 
  • Jag tror att branschen har en ljus framtid och att bättre köplägen kanske inte uppstår. 
  • Det här är ocykliskt och bör kunna växa oavsett lågkonjunktur.  
  • De har en kassa och det kan komma fler förvärv.

Varning för dålig omsättning!

En varning är på sin plats för dålig omsättning och stor spread. Man får akta sig för att köpa allt på en gång och lägga ett för högt bud. Om bästa säljare är på 5.10 och bästa köpare på 5.00, lägg inte en order på 5.10 utan någonstans mitt emellan. Eller en ännu lägre chansorder.


Checklistan

1. Funnits i 10 år och delat ut de senaste 2 åren
Bolaget grundades 1979, köptes av nuvarande ägarfamiljen 1989 för att börsnoteras 2002. Bolaget har delat ut sedan sedan 2005 även om utdelningen varierat något över åren.

2. Utdelningsväxare eller högutdelare?
Direktavkastning på 4 procent så ingen riktig högutdelare. Men sett över tid ökar utdelningen bortsett från en mini-dip under 2012 då de gick över till kvartalsutdelning.

3. Enkel verksamhet som man förstår sig på och gillar
Mobilitetstemat med trapphissar, andra hissar och bilanpassning går att begripa. Jag gillar att de faktiskt förbättrar folks liv och kan låta folk bo hemma längre om de vill. Är det då cyniskt att "göra pengar" på folks krämpor? Nej, jag ser det som att det behövs bra bolag på det här området och det är inget fel att stödja dem.

4. Starka konkurrensfördelar, gärna en "vallgrav"
De redovisar bara sin marknadsandel (90+) för bilanpassningarna vilket är lite synd. De säger sig dock vara "one of the North America’s leaders in the accessibility industry". De är störst i Kanada, i jobbannonser säger de "Savaria is Canada’s largest accessibility company". Om produktutbudet säger de "The diversity of its product line, one of the world’s most comprehensive, enables the Corporation to stand out by proposing an integrated and customized solution for its customers’ mobility needs".

Inträdesbarriärerna tror jag handlar om att ha ett gott rykte, tillgång till försäljningskanaler och ett brett produktutbud. Tillverkningen ligger i Kina och de kan möjligen vara en lågkostnadsproducent. Jag gillar att de börjar köpa upp "dealers" och handelsplatser som Silver Cross stores. En svaghet är däremot att deras Facebook-sida inte är så välbesökt.

Jag har inte hittat någon ännu större aktör i nischen eller någon med ett bredare produktutbud men har svårt att i detalj bedöma konkurrensfördelarna. Men de är tillräckliga starka i mina ögon.

Uppdatering 160126!
160125 kom en analys från Seeking Alpha som säger att bolaget inte har konkurrensfördelar. Önskar förresten att den kommit en dag tidigare så att jag fick med den. Senaste artikeln var för cirka två år sen (!). Här är deras kommentar:
Savaria has generated annual revenue growth rates of 8.5% for the past five years, but it lacks the economic moat required to continue generating excess returns. Savaria holds no patents and therefore competitors produce nearly homogeneous products of similar quality. Additionally, individual customers usually represent a single sale, so brand value is limited. Nevertheless, Savaria has made an attempt to develop a moat through brand value by recognizing the importance of quality post-sales service and has marketed itself as the most reputable in the industry. Unfortunately, with little to no barriers to entry, Savaria's excess returns will eventually be eroded away.
Jag håller inte riktigt med om "ingen vallgrav" men ska ta en funderare. Artikeln nämner att två huvudsakliga konkurrenter finns, och det är ändå inte så många. En konkurrent lade ner 2012 och det berodde på "ongoing weakness in the American housing market and sluggish U.S. economic recovery." Det kan fortfarande vara så att det bara finns ett fåtal lönsamma aktörer (efficient scale). Den här gamla artikeln talar om att det är höga inträdesbarriärer av flera anledningar och i England är det bara fyra större aktörer enligt detta sammangående, inte fler. I Sverige finns det också ett mindre antal större aktörer. Om det inte skulle finnas några konkurrensfördelar tycker jag marknaden skulle vara mycket mer fragmenterad. Men ska fundera vidare!

5. Måttlig skuldsättning
Skuldsättning år 2014 men nu sitter de med en kassa pga ett "private placement" i somras.

6. Pålitlig ledning med egna innehav
Samma ägarfamilj sedan 1989. VD:n börjar möjligen bli till åren men en yngre generation till finns bakom. En son finns i USA/Canada och en är i Kina och ansvarar för verksamheten där om jag förstår rätt. Familjen äger 50% av aktierna så vi pratar om ett riktigt familjeföretag.

Något jag läst är att VD:n har en tendens att le hela tiden, även när tillverkningen i USA/Kanada lades ner. Inte bra, men opålitlig? Nja, så långt vill jag inte dra det. Han har nyligen startat en stiftelse och då är han i alla fall mån om att försöka ge rätt intryck även om det rycker i smilbanden för ofta.

7. Tillväxtmöjligheter
Mycket goda tillväxtmöjligheter då befolkningen i Kanada och USA blir äldre och äldre och säkerligen vill bo kvar hemma. 
  • De kan köpa upp mindre konkurrenter.
  • Hissar skulle i ännu större utsträckning kunna installeras i hus från början (det pågår). Där är väl konkurrensen hårdare men kan vara en god väg för tillväxt. 
  • De kan köpa upp fler affärer eller bredda sig till andra produkter som t.ex. handikapp-badkar (ren gissning från min sida).
Jag har inte lyckats få fram hur "Övriga länder" fördelar sig. Jag tror att Kina är ett av länderna och de har i alla fall fått uppdrag att handikappanpassa stationsbyggnader där 2012. Kanske att de i framtiden fokuserar på ytterligare något land eller region? Men det beror ju på vilka inträdesbarriärer och andra spelare som finns där. Och jag gillar ändå fokuseringen på USA och Kanada, 

8. Risker
Ett antal risker finns:
  • Valutarisker såklart. Intäkter i USD och CAD främst och notering i CAD.
  • De ger ut nya aktier via "private placement" vilket ger utspädning, men å andra sidan sporrar tillväxten. Det gäller att hålla koll på vinsten per aktie. Men ägarfamiljen sitter i samma båt och nya aktier förbättrar likviditeten och gör bolaget snäppet större.
  • Den medicinska utvecklingen går så fort att folk utan problem rör sig mer obehindrat. 
  • Större spelare ger sig in i branschen när den växer?
  • Storägaren avnoterar bolaget eller avlider utan att något av barnen är en lämplig kandidat.
  • Jag kan ha gått bort mig i min research och missat något okänt hot. Tänk MTN. I det här fallet skulle det t.ex. kunna handla om skadestånd pga att en hiss inte fungerade som den skulle. 
Värderingen
Värderingen tycker jag är okey. P/E kring 17 för 2016 och direktavkastning på 4 %. ROE ligger kring 17-18 procent, så sammantaget inget kap. Men bolaget växer. Tillväxt i intäkter är 8,5 procent/år senaste 5 åren och 14 procent/år senaste 10 åren. Vinsttillväxt är 20 procent/år senaste 5 åren och 10 procent/år senaste 10 åren. (uppdaterad)

Jag är beredd att betala för "säker" tillväxt. Nu finns det ingen sådan men produkterna gör så stor skillnad för livskvaliteten att jag tror de efterfrågas även i en lågkonjunktur.

Private placement har gjors på 5 CAD sommaren 2016 och det är väl en indikation att bolaget åtminstone borde vara värt så mycket då. Därefter har resultaten ökat och de har gjort ett köp av Silver Cross . Jag har köpt in mig på cirka 5.10 i snitt. De få analytiker som följer bolaget har just nu en riktkurs på dryga 6.50 CAD. Lite väl högt kanske i alla fall sett till P/E tal.

Åsikter?
Vad säger du. Hissar eller dissar du det här bolaget? Tror du att de är på väg uppåt eller nedåt? Är det här en aktie du skulle vilja kliva in i? Stairway to heaven eller inte?

PS) Om ni tyckte det här var tråkigt, vänta bara till nästa vecka. Då kommer en analys av det andra småbolaget. Cementmaskiner är inte spännande det heller :)

Disclaimer: Jag äger och gillar Savaria. Just nu är jag nog ganska ensam i Sverige om det. Gör mig sällskap om ni vill och givetvis på egen risk. Och om ni tycker jag gjort en dumhet, säg till, kanske kan ni få mig att sälja illa kvickt och lägga det hela bakom mig.

30 kommentarer:

  1. Igår fick jag upp ögonen för amerikanska begravningsbyrån Stonemor som yieldar ca 10%, måste ju verkligen ha en av de absoluta megatrenderna framför sig. Lust att ta en titt? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra tips, det finns bara en jobbig hake. De är ett L.P. och då kan man i princip inte investera i dem av skatteskäl. Tyvärr.

      http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2014/02/varning-for-pipelinebolag.html

      Radera
    2. Kolla annars in Park Lawn. Inte helt dumt bolag och mindre exotiskt än Nirvana Asia, Fu Sou Yuan (rätt stavat?) och Invocare. Annars finns väl Dignity i Storbrittanien och där är väl Didner och Gerge en ägare om jag minns rätt.

      Radera
  2. Jag tycker det är svårt med den Canadamarknaden just nu pga låga oljepriser. Tänker på Alberta... Men exportbolag inriktade mot USA borde gynnas på sikt. För närvarande är jag intresserad av Andrew Peller då vindrickande kan ha en hälsosam effekt på en äldre befolkning, dvs bör finnas viss dragkraft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andrew Peller ser riktigt stabil ut: http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Financials?s=ADW.A:TOR

      Och fina kommentarer här: http://www.stockchase.com/company/view/26/0/Andrew-Peller/ADW.A-T

      Inte dumt och ocykliskt men men för min del är nog vin spontant för mycket av en "commodity", dvs prispress av av import etc och möjligen kan man ha etiska invändningar (hur långt man nu drar det). Känner dock inte till bolaget i detalj, och det går att argumentera för konkurrensfördelar faktiskt finns: http://www.slideshare.net/huzefachini/ap-28975136

      Radera
  3. Bolaget ser onekligen intressant ut. Men blir det inte att gå över ån för att få vatten när man jämför med t.ex. Doro? Samma demografiska utveckling, likvärdig värdering och en affärsmodell som bygger på att anpassa ganska grundläggande teknik för gamla människor. Däremot växer Doro snabbare och börjar bygga upp en intressant teknikbas för erbjudanden där man kombinerar normal teknik med äldreservice.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker, rätt eller fel, att teknikriskerna är mycket högre i Doro. Vad händer om en Apple eller Android kan få en app som gör att telefonen äldreanpassas? Sen tycker jag deras utdelning är rätt ryckig (om jag minns rätt). Men du har en poäng, samma målgrupp!

      Radera
    2. Vad är det som hindrar DoppelMayr från att bygga liftar även för äldre?

      På mobilmarknaden finns det ett stort antal appar för äldre, men det har inte gått bra hittills då värdet på en app helt enkelt verkar vara för litet. Dessutom har du själva designen på mobilen som ställer helt olika krav på utformningen.

      Radera
    3. Dessutom finns det kanske två andra intressanta länkar.

      1: Doro 820 hade ett likvärdigt pris med Samsungs mobiltelefon med motsvarande prestanda (finns i min stora analys: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2015/08/jatteanalys-av-doro-i-samarbete-med.html)

      2) Ca 25 % av vinsten kommer nu att komma från digitala larmsystem där man är den enda helhetsleverantören på det svenska ramavtalet. http://aktieingenjoren.blogspot.se/2016/01/doro-uppdatering-och-analys-av-nya-doro.html

      Radera
    4. Inget, men jag tror de behöver jobba för att få dem sålda i Kanada och kanske även USA :)

      Generellt tänker jag att saker ändå ändras snabbare i mobilvärlden än i hiss- och trappliftsvärlden. Men du kan ha rätt i att Doro har en "egen marknad" de med. Men jag är lite rädd att konkurrenterna snabbare kan komma i kapp där.

      Radera
    5. Som svar på ditt sista svar: Jag gillar trygghetsdelen skarpt men känner mig (kanske helt fel) inte lika bekväm med mobildelen och den inställda utdelningen. Ska dock kika in dina senaste inlägg och smälta informationen.

      Radera
  4. Vilket intressantr bolag för en Rullstolsinvesterare att sätta tänderna i! :-) Jag kommer definitivt att titta närmare på detta bolag . Som använbdare av den här typen av produkter kan jag bara säga att driftsäkerheten är A och O här samt snabb service om det skulle krångla någon gång. Hur ser det ut med service och eftermarknaden? Ingår det på något sätt i deras affärsmodell? En annan sak som är intressant är utdelningsperioderna. Som sagt det här bolaget har gått mig förbi tidigare. Tack för detta tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis :) Har sett på en del videos och det ska finnas någon stopp/nödknapp och som största aktör i Kanada utgår jag från att service och driftsäkerhet är prioriterad. Vet inte närmare hur det ingår, ska försöka kolla. Tack för bra input!

      Radera
  5. Intressant bolag, och priset låter inte hutlöst om de har bra konkurrensfördelar. Som du säger, bolaget kommer inte att bli mindre framgent. Det jag blir osäker på är huruvida de har några konkurrensfördelar. Du nämner distributionskanaler, och det hade varit intressant att se på branschens struktur (en handfull stora spelare, eller en mängd små etc.) - den brukar ofta kunna ge ledtrådar om hur hård konkurrensen är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga, blir ett lite längre svar!

      Har inte fått någon tydlig karta över branschen men hittat ett antal (inte så många) aktörer när jag sökt på Google. Kollar man hur det ser ut i Sverige så verkar det finnas ett fåtal större, http://ajhkonsult.se/presentation/ De aktörerna är inte verksamma i Kanada vad jag kunnat få fram. Jag ser tecken på att det är en uppdelad marknad med ett fåtal lite större aktörer. Savaria säger på något ställe att importerade produkter (utan anpassning) inte är något större hot, alltså att det är lokala snarare än internationella marknader.

      En konkurrent till Savaria upphörde med verksamheten 2012, https://savaria.com/home?path=/media/news&node=Q4results2012 Det kan tyda på att marknaden bara kan ha ett visst antal lönsamma aktörer (efficient scale)

      Brand är något som definitivt borde kunna vara en fördel. Du betelar lite mer för något du känner till. Om pensionärerna pratar med varandra och de flesta har Savaria sedan tidigare så kan det fortsätta :) Antar att man vill ha något man känner till litegrann i alla fall och Savaria är stora. Sen är det nya köp och när kartan inte är helt klar ska man inte dra för stora växlar.

      Lågkostnadsproducent? Att tillverka i Kina är inte unikt, men likväl är det uppstartskostnader och förhoppningsvis lite lägre produktionskostnad (och forskning/utveckling) per såld enhet.

      För bilanpassningen har de en stark position och där finns nog en tydlig "efficient scale".

      En stragegi de tycks ha är att bredda sig och köpa upp marknadsplatser som Silver cross. Om de äger de populära ställena för inköp/försäljning borde de kunna lyfta fram sina produkter där.

      För att prata morningstar-språk säger jag bred vallgrav på bildelen och förhoppningsvis narrow på resten, totalt narrow på hela bolaget. Men jag är inte helt säker.

      Radera
    2. @Finansnovis Se gärna uppdateringen om konkurrensfördelar i inlägget. Mycket tacksam för eventuell input!

      Radera
    3. Kontakter och relationer med vård och omsorg kanske är relevant (och en eventuell bristvara) också?

      Av min erfarenhet är detta inte en typisk bransch där lågkostnadsfördelar är särskilt bra. De är viktigare för "commoditized" produkter och/eller produkter (produktsegment) där kvalité inte spelar så stor roll eller är väldig homogen. I sådana här branscher tycker jag ofta kvalitet, kundservice och liknande är viktigare, men det är egna spekulationer (kan inte branschen) =)

      Däremot finns det mycket dolda agendor på Seeking Alpha, och om det inte är en trovärdig skribent som man har sett andra bra analyser av ska man ta allt med en nypa salt, framförallt när det kommer till folk som är negativa mot ett företag eftersom de ofta har en blankningsposition eller liknande. Jag orkar iallafall sällan skriva om bolag jag INTE tycker om. Att bolaget skulle sakna konkurrensfördelar skulle jag nog inte lägga för stor vikt vid om inte bevis/indikationer ges.

      Vidare är det faktum att branschen enbart har ett fåtal stora aktörer ett tydligt tecken på att det råder begränsad konkurrens av något slag. Kanske är det efficient scale eller liknande, kanske en blandning av stordriftsfördelar, begränsad marknadsstorlek, bra kundservice och vissa varumärkeseffekter. Att en bransch bara har ett fåtal stora aktörer är det säkraste beviset på att det existerar konkurrensfördelar. Huruvida de är bestående är såklart en annan fråga, men då får man fråga sig vad som skulle erodera dem.

      Det finns faktiskt ett index (ett grovt mått för konkurrensintensitet) som ska mäta hur mycket konkurrens det finns i en marknad. https://en.wikipedia.org/wiki/Herfindahl_index
      Det mäter i princip hur många aktörer som finns i branschen, där stora aktörer viktas mer än små.

      Radera
    4. Tack för bra tankar och länkar!

      Ska fundera vidare men det här med antal aktörer är mycket intressant. I den länk du hänvisar till finns också följande länkning: https://en.wikipedia.org/wiki/Concentration_ratio

      När det är få aktörer med höga marknadsandelar ökar sannolikheten för att det just är en oligopolistisk marknad. Sen verkar det som att Herfindahl tagit det steget längre :-)

      Radera
  6. Fråga: Påverkar börsen i Sverige dig när du letar bolag. Många aktier befinner sig trots allt på rätt rimliga nivåer. Castellum är ju klart köpvärt i mina ögon. Ligger det något egenvärde i det exotiska?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ett inlägg på gång om mina brister som investerare, och ja ibland har jag en tendens att söka mig för långt bort...vilket kanske märks. Men jag har låst svenskt/utländskt genom att ha två olika depåer.

      Men jag kikar på bolag i Sverige också. Ska skriva något om tre småbolagsbolag (bolag som investerar i småbolag) och ett av dem tror jag är väldigt bekant för dig. Jag tänker på Svolder, Ratos och Naxs.

      Castellum är inte fel. Gillar dock ofta ännu mer nischade bolag, på gott och ont.

      Radera
  7. Förövrigt tycker jag att det är lite kul att jag och Lars i grund och botten hade samma svarsstruktur (är det inte lite för exotiskt? kolla här istället...).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, håller med. Trodde annars jag "för exotiskt" skulle minska nu när jag går från Indonesien till Kanada :) Nästa bolag är noterat i London. Se, jag kommer närmare Sverige, haha... :)

      Radera
  8. Som utdelningsorienterad investerare undrar jag

    Utdelningtillväxt i snitt de senaste 5 åren?
    Payout ratio i runda slängar?

    För ett såpass litet bolag med 4% DA skulle jag nog vilja ha minst 4-5% utdelningstillväxt i snitt tror jag.

    Bra inlägg och intressant bolag, gillar Kanada-aktier då courtaget är rimligt och de har ofta utdelningar kvartals- eller månadsvis (utöver bra och intressanta bolag)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelningstillväxt senaste 5 åren 37 procent per år, men senaste 3 åren 12 procent per år (mer rättvisande antar jag). Utdelningsandel cirka 60 %.

      Kvartalsutdelning är det som gäller.

      Radera
    2. Det var inte illa, blir till att kika närmare på :-)

      Radera
  9. Vägen till Frihet uppmärksammade mig precis om att Investors onoterade dotterbolag Permobil har förvärvat BraunAbility för 2,8 miljarder kronor som konkurrerar med Savaria inom fordonssegmentet. Så nu konkurrerar du med Wallenberg ;-).

    Jag har tyvärr inte hittat någon trovärdig uppskattning för BraunAbility lönsamhet men de verkar ha drygt 1000 anställda. Artikel om bolaget: http://www.inc.com/magazine/20091201/how-i-did-it-ralph-braun-of-braunability.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, det är en värdig konkurrent. Skulle gissa att Savaria ändå inte är så hotade (90% marknadsandel i Kanada) och att BraunAbility främst fokuserar på andra marknader. Men visst risken kan vara att konkurrensen ökar.

      Här kan man läsa mer om Savarias fordonsbolag: https://www.wheelchairvans.ca/

      Radera
    2. Tack för tipset! Man kan också säga att det borde vara eb intressant bransch om Wallenberg är där och nosar.

      Radera
    3. Som konkurrent betraktat tror jag inte att Wallenbergarna lär vara värre än förra huvudägaren som grundade företaget när han själv blev rullstolsbunden.

      Däremot hade jag hoppats på att kunna erbjuda någon uppskattning av vilken värdering som Investor köpt bolaget till. Men tyvärr hittade jag inga riktigt trovärdiga nyckeltal, så det blev mer av en kul anekdot

      Radera