söndag 1 november 2015

Trubbel för Woolworths och MTN - och dags för ekonomiprat


En finfin semester är avklarad men ingen höjdarvecka nu efter det. Tandverk, feber och vabb kryddat med portföljnedgång. Två av bolagen har haft en riktigt sur utveckling. Just sådana här veckor är det inte roligt att vara investerare och jag känner mig inte heller som någon vidare sådan just nu.

Snart är det dags för ekonomiprat i alla fall. Och ett Filippinskt och ett Indonesiskt bolag har åkt in i portföljen och Clarkson har sålts. Mer om det sen! Nu är det dags att diskutera veckans besvikelser.

Woolworths - hård konkurrens och vinstvarning

Vad har hänt?
Woolworths (24.11 AUD) kom med en vinstvarning som pekar på 28-35 procent lägre vinst för första halvåret 2016. Givetvis tråkigt och bolaget backade ca 10 procent. Det är den stora livsmedelsdelen som tappar kunder trots att de investerat i sänkta priser. I korta drag har konkurrenter som Coles och Aldi varit mycket vassare.

Vad har jag missat?
Woolworths har, även om de fortfarande är störst, haft problem en längre tid. Kanske borde jag lyssnat mer på Peter Lynch råd. Han säger väl något att om ett bolag som är en "Stalward" (typ stabilt men lågväxande) tappar marknadsandelar i mer än några kvartal ska man sälja. Själv har jag ändå sett vallgraven och marknadspositionen som en säkerhet i investeringen. Men det stämmer inte om ett bolag utmanas av starka konkurrenter och är dessutom är lite misskött.

Jag borde sett det här lite tidigare och har nog haft en övertro till den starka vallgraven. I fortsättningen måste jag skilja mer på tillväxt och vallgrav och hålla bättre koll på om konkurrenter tar marknadsandelar. Nog har jag varit naiv och tänkt "snart vänder det". Att Morningstar säger "sleep at night-investment" gör inte att jag kan lägga mig och sova. 

En dumhet är nog också att tänka att de har väldigt FÅ motståndare. Om de bara har två motståndare men de är riktigt vassa spelar antalet mindre roll. Jfr situationen med Elekta och Varian.

Vad gör jag nu?
Jag tänker behålla, för snart vänder det :-) Nej, jag är inte säker på det, och är beredd att sälja vid en eller flera positiva nyheter. Tyvärr kan det ta ett tag. Det är bara lite för surt att sälja i ett så negativt klimat son u och någon gång kommer överraskning uppåt. I allra bästa fall kan det tom bli ett bud på bolaget, men det ska man inte hoppas för mycket på.

Att positiva nyheter kan komma för hittar jag stöd för här: Citat Morningstar 28 oktober: "Despite the short-term negativity surrounding the stock, the company could be at the beginning of a series of positive news announcements including the appointment of a new CEO, and potential sales of the Big W and Masters businesses. It is also worth remembering that, despite weakness in the dominant Australian food business, the liquor division continues to grow and the New Zealand supermarkets division delivered respectable sales growth in the quarter of 3.9% in constant currency terms." 

Och över tid kan kommer nog kunderna komma tillbaka nu när de sänker priserna men de kan vara trögrörliga. Problemet är att bolaget under tiden varken är riktigt lågvärderat eller ett tillväxtcase. De är en försäljningskandidat men jag vill ha ett bättre pris.


MTN - ett jobbigt brev från Nigeria

Vad har hänt?
MTN (158 ZAR) har fått en av jätteböter från Nigeras myndigheter med snar betalning. Beloppet är hela 70 miljarder Rand, vilket motsvarar två årsvinster (a 38 miljarder). De menar att MTN inte har stängt av ett antal användare som har kontantkort. Användarna går inte att spåra vilket kan sporra ljusskygg verksamhet.

Moneyweb, Bloomberg och Financial Mail har bra beskrivningar av skeendet. Men den bästa finns nog här. En besvärande omständighet är att förre finansministern kidnappats och ett ospårbart MTN-nummer var i bruk. Den här problematiken kommer också inför licensförnyelse sommaren 2016 och sätter stor press på MTN. 10000-kronorsfrågan är om detta är förhandlingstaktik a'la Nigeria eller om de faktiskt åker på hela summan. MTN förhandlar och har kopplat in personer på högsta politiska nivå.

Som ni förstår är det svårt att säga vart det här slutar. Jag hoppas i alla fall att beloppet blir mindre, annars kan väl åtminstone någon utdelning eller två hänga i luften. I artikeln ovan sägs att : "...most analysts this week said the size of the US$5,2bn fine imposed by the commission is out of all proportion to the alleged infringement and they don’t believe the group will have to pay anywhere near the quantum being sought.

Affären har liknats vid att åka på 400-års livstid när man egentligen gjort en hastighetsöverträdelse. Och elaka tungor säger att Nigeria i värsta fall gör det här för att förstärka sin budget.

Vad har jag missat?
Jag har nog underskattat den politiska risken i bolaget. Den gör eventuellt inte bara skillnad på marginalen, något tappat tillstånd här eller där, omotiverade prishöjningar etc. I värsta fall kan det få riktigt stora konsekvenser för bolaget som helhet. Jag hade valutarisken som ett större hot än den politiska. Värt att nämna är att flera andra bolag precis nyligen fått böter, Nigeria tycks under nya ledningen vara riktigt hårda mot bolag som på något sätt gör fel.

MTN har trots sin erfarenhet tabbat sig och satt sig i en situation där de får böter emot sig. De utreds också för att ha missat att informera marknaden i tid.

Vad gör jag nu?
Jag räknar i nuläget med att behålla. I värsta fall får det bli ett år med lägre utdelning. Det här förändrar inte det långsiktiga tillväxtcaset så tillvida att MTN inte lämnar Nigera helt 2016. Ett annat nigerianskt London-noterat bolag åker dock bort från bevakningslistan (har blivit mindre sugen på Nigerianska banker).

Min förhoppning är att MTN inte åker på hela den hutlösa summan men man vet aldrig. Om de pressar till max tappar Nigera i anseende som investerarland. De kan stämma i bäcken för att skrämmas och visa allvaret men sen backa lite. En viktig del är att MTN har förmåga att betala hela beloppet enligt Moodys. Hade bolaget kunnat gå under... ja då hade sålt illa kvickt. Kursreaktionen tyder på att det är illa men i alla fall inte är en hot mot hela bolaget.

Jag ska också bevaka hur Carnegies Afrikafond gör. Om de skulle sälja av, ja då kanske jag också gör det men utgångspunkten är att behålla.

Synpunkter?
Hur hade du gjort? Sälja en seg livsmedelsgigant i motvind och ja, hur rädd ska man vara i MTN månntro? Jag beklagar förresten den dåliga utvecklingen för er som sitter i samma läckande båt som jag.

Nästa ekonomiprat 19 november
Nästa ekonomiprat/aktiepub blir torsdag 19 november kl 18 på Sue Ellen, Tulegatan 17. Börsutvecklingen gör kanske att intresset är lägre, men då finns det ju egentligen bara mer frågor att diskutera!

Välkommen att anmäla dig. Alltid trevligt att snacka aktier och ekonomi över en öl och en bit mat. Brukar vara riktigt givande och roliga kvällar! 25 platser bokade.

44 kommentarer:

  1. Situationen i Nigeria är särskilt oroande med tanke på att jag inte alls är förtjust i Sydafrikas utveckling. Regeringen saknar helt reformkraft och verkar ha oerhört svårt att hantera det nuvarande läget när ANC inte längre är garanterade de svartas röster. Tidigare har man kunnat driva igenom en del nödvändiga reformer helt enkelt eftersom det inte fanns något parti som var mer populistiskt än ANC, men nu har man även EFF att tampas med vilket gör det svårare.

    I Nigeria är jag försiktigt positiv till Buharis regering och frågan är hur man väljer att hantera företagen. Att slå ned på den svarta ekonomin i landet är viktigt eftersom man har oerhörda problem med korruption och stölder. Att hindra pengar från att gå över från den olagliga till den lagliga ekonomin blir därför oerhört viktigt och man inför förutom kontroll över SIM-kort där MTN har felat även nya regler för identifikation med bankkonton.

    Frågan är bara hur Buhari ser på internationella storföretag. Rent rationellt hoppas jag att det här är ett sätt för honom att visa sin makt och omvandla de nuvarande böterna till villkorliga böter där MTN tvingas respektera regeringsbeslut i större utsträckning. Men i dagsläget har vi ingen aning om vilken typ av regering Buhari kommer att driva. Den kommer med största sannolikhet att vara mer handlingskraftig än Goodluck Jonathans regering, men frågan är om Buhari nöjer sig med att krossa den illegala sektorn eller även börjar lägga sig i den lagliga.

    Förhoppningsvis får vi besked om det här inom några veckor då MTN antingen har fått sina böter omvandlade eller får se sin lönsamhet i Nigeria försvinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska även försöka få tag på en Nigeriansk kollega för att se vad han tror.

      Radera
    2. Ja, utan att vara direkt påläst så har jag också haft förhoppningar på Buhari att det skulle bli lite mer ordning och reda. Men sen gillar jag givetvis inte att MTN drabbas av det (i alla fall inte så oproportionerligt).

      Tacksam för om du kollar. Artikeln ovan talar om de enligt flesta analytikerna inte ska behöva betala i närheten av beloppet. Men man vet aldrig, schysst med all input du kan få tag i!

      Radera
    3. Egentligen tycker jag det är obegripligt att sådana här "investeringar" görs. Sälj, och börja om!!!

      När Jim Rogers råvarumannen var i Nigeria beskrev han landet som it will ruin your experience of Africa. När det gäller inkomsterna från oljan har det politiska ledarskapet stulet det mesta. Så här uttrycker Rogers det: At the turn of the millenium, the son of a former dictator testified that he himself had taken 750 millioner in cash out of the country in boxses and bags for his family.

      Sugen på nigerianska banker??? Skall i ärlighetens namn säga att jag kan inte ett dugg om dessa företag. Jag skulle dock inte kunna tänka mig att investera i Nigeria inte ens under pistolhot.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    4. Vad var det Warren sa? Be greedy when others are fearful så MTN som diversierar risken på många håll låter som ett bra sätt att exponera sig emot de mera tveksamma länderna i afrika, det är givetvis så att Warren sagt att man aldrig ska förlora pengar med men att därifrån sikta på helt riskfri investering utan att ha enorma startkapital inte heller kommer göra många speciellt välbeställda :-), avvägningen risk reward är alltid en matig balansgång.....

      Radera
    5. @Aktiestolpen

      Buffett sa också något i stil med att om man befinner sig i en läckande farkost så är det mycket vettigare att byta flytetyg än att hålla på och lappa, och laga.

      Med vänlig hälsning
      Lars

      Radera
    6. Härligt med lite diskussion och tack för mothugg!

      Det jag kan säga är att Nigeria ändå har förändrats sedan Rogers var där. Första valet där ett fredligt överlämnande har skett nu senast. Alltså på rätt väg när det gäller demokrati. Men, för att uttrycka det milt, så finns det en bit kvar ja. Problemet nu är att deras råvaruberoende slår mot statsfinanserna.

      Anledningen till att jag fortfarande är intresserad av MTN är deras geografiska spridning/diversifiering och den växande medelklassen i Afrika. De är 1:a och 2:a på sina marknader vilket är en stor fördel som teleoperatör.

      Den Nigerianska banken jag tänkte på var förresten Guaranty Trust. Yield ca 8 % och P/E under 7. Men har inte läst på och blev inte sugen på att göra det. Var inte nära köp där :-) MTN har jag ändå läst på väldigt mycket om.

      Läckande fartyg ja... i Woolworths fall sker det gradvis trots att det är ett sunt fartyg i grunden. I MTN:s fall var det en plötslig stormvåg, och det är fortfarande oklart hur mycket vatten som kom in.

      Radera
    7. Och Lars, jag antar att du inte är ett fan av mina Filippinska och Indonesiska bolag, även om det återstår att se :-)

      Radera
  2. @Gustav

    Vad jag förstår är du småbarnsförälder med tandvärk. Vabb och heltidsarbete. Jag tycker mig i den livssituationen skönja ett visst informationsunderläge när det gäller investeringar i Afrika.

    Själv är jag aktieägare i bolag som Lundbergs och Coca-Cola. Dessa placeringar har den diskreta charmen att dom sköter sig själva. Dom är självgående. Egenskaper som man inte nog skall underskatta.

    Fast folk skall få göra vad dom vill med sina pengar. Stort lycka till.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte tandvärk och vabb varje vecka i alla fall :-)

      Är också ute efter relativt självgående investeringar och 2 av de 3 sydafrikanska bolagen har uppfyllt detta med råge och de har jag ägt utan problem i ca 5 år. Sen hoppas jag att det för MTN är en lagning, rotfyllning, och inte en kronisk värk. Återstår att se :-)

      Lycka till själv och tack för input. Lundbergs och Coca-Cola är fina bolag och väldigt självgående.

      Radera
    2. Coca Cola är Afrikas mest beundrade varumärke och MTN Group är nummer två (http://businesstech.co.za/news/mobile/74160/mtn-the-most-valuable-african-brand/).

      Jag delar inte riktigt Gustavs fablesse för exotiska bolag. Men när det gäller MTN Group tycker jag nästan att det är ett bolag som passar dig lika bra som det passar Gustav.

      Radera
  3. Hej Gustav!

    Jag har med tiden kommit till insikten att det är farligt att gå över ån för att hämta vatten. Det finns så många lönsamma stabila bolag främst i vår bakgård Norden, men även i stabila länder såsom USA och Kanada om man vill åt multinationella jättar.

    Vet att jag läst att någonstans att förståsigpåare I Sydafrika inte kunde förstå varför så många utländska investerare köpte Woolworths med tanke på den ganska mediokra utvecklingen och inte allt för heta tillväxtutsikterna.
    Tror tyvärr att många stora dagligvarujättarna som Woolworths har sett sina bästa dagar då konkurrensen är stenhård och fler och fler gör sina inköp över nätet.

    Med detta sagt tycker jag att det är mycket underhållande att läsa om alla exotiska bolag du vaskar fram. Det är bara att ta ny tag och härda ut nu när vintermörkret är på intåg.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag går lite över ån efter vatten, det stämmer. Men om man hittar rätt (som Famous Brands) så finns det enorma tillväxtmöjligheter. Du kan hitta kombinationen av starka konkurrensfördelar och outforskad eller snabbt växande marknad vilket är svårare här. Men det kan vara lättare att gå bort sig, det är sant. Jag försöker också minska nedsidan genom att välja defensiva sektorer.

      Nu kanske jag är ute och cyklar men Sydafrikanska Woolworths har ju gått mycket bättre än Australiensiska som jag äger. Hade jag köpt i Sydafrika hade det gått bättre :-) Länk: http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=WHL:JNB

      Det Australiensiska Woolworths ändå har som en stor fördel för framtiden är att de är störst på Online-köp av mat. Men konkurrensen ökar genom Aldi och kanske även Lidl i framtiden.

      Jag ska härda ut, och tack för input!

      Radera
    2. @Långsiktig investering

      Håller med dig. Investeringsmiljön för detta MTN verkar minst sagt bisarr. Jämför det med att investera i USA där det omvända förhållandet verka gälla. Här investerar man på världens mest effektiva kapitalmarknad. Det politiska systemet består av två partier som för en okunnig mest framstår som två falanger av investerarnas parti.

      Systemet är uppbyggt på att skapa företag. Aktieägarna sitter i framsätet. Jag själv är aktieägare i Coca-Cola, Philip Morris och General Mills. Har upptäckt charmen med dessa konsumentgiganter.

      Varför i hela friden skall man investera i Afrika? Fast är det bara lite pay and play pengar som går på nöjeskontot så är det OK. Då kommer man att få valuta för pengarna.

      Ha det bäst

      Lars

      Radera
  4. Tesco, Walmart och nu Woolworths. Det är en sektor som jag skulle akta mig för. I Sverige däremot verkar konkurrensen mot Ica och Willys obefintlig. Sverige är ett märkligt land men man har ju åtminstone fördel av att bo här och kan ägna dagarna åt att grubbla över alla egendomligheter :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att investera i stora sega marknadsledande kedjor kan vara farligt. Sen är det mycket möjligt att Woolworths kan vända den här skutan, men det känns som att det kan ta tid.

      Radera
    2. Svensk detaljhandel verkar ligga några år bakom Storbritannien på många områden, så jag blir inte ett dugg förvånad om Willys och ICA kommer att slaktas om 3-5 år då Citygross och lågpriskedjor konkurrerar samtidigt som vi har en överetablering av jättestormarknader.

      Radera
  5. Både Walmart och Woolworths har stora problem för tillfället. Walmart har på senare tid haft problem med intjäningen vilket inte hänt i mannaminne efter att ha levererat rekordresultat i flera decennier. Kanske kan ett bolag tillslut bli så stort att det blir svårt att styra skutan, och jag sålde ut förra året. Har nu endast H&M inom detaljhandel som jag fortfarande tror på långsiktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något jag tänkt på sista tiden är stora bolag paradoxalt nog kan vara mer riskfyllda än små. Ser man till statistik så är den här tweeten intressant: (tror Värdepappret tipsade om den) https://twitter.com/iancassel/status/637264902613168128

      Radera
  6. Hej Välkoommen tillbaka efter semestern. Det lät mindre bra med efterbörden dock. Jag har inga kommentarer gällande Woolworth och MTN. Eller jo det har jag. :-) Jag skulle nog se över mittr innehav i Woolworths eftersom det verkar vara så att det har problem som går djupare in i företaget och har strukturella bekymmer. När det gäller smällen i MTN så är det en engångsgrej som de uppenbarligen kan betala om det skulle gå så långt. Nu tror jag att de kan förhandla bra och att de kan minska bötesbeloppet för att det saknar helt rim och reson. Därför skulle jag nog se det här som en möjlighet att köpa på mig ytterligare aktier i bolaget om jag nu trodde på bolaget och den miljö som man verkar i. Sedan undrar jag varför du sålde Clarksons. Har det hänt något där som inte jag har snappat upp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Jo, Woolworths ska nog ändå säljas men jag är inte riktigt nöjd med priset som erbjuds idag. MTN är lurigt för jag skulle inte blir förvånad om det var -20 eller + 20 procent redan imorgon. Allt beror kortsiktigt på om de lyckas förhandla ner beloppet. Sen får det långsiktiga konsekvenser om de inte kan det, men caset är kvar ändå (särskilt om Nigeria är kvar).

      Clarkson såldes för att (del)finansiera Indonesiska och Filippinska bolaget. Hade kanske önskat lite mer effekt av samgåendet, men det kan komma. I grunden ett fint bolag och hade inget alls emot att behålla, men de var närmast sälj av de i portföljen (egentligen skulle väl Woolworths eller MTN sålts om jag vetat det jag vet idag i förväg, vilket inte var så lätt...nåja).

      Ingen fara med Clarkson och jag har dem istället i bevakningslistan, och är beredd att köpa t.ex. om kursen skulle gå ner kraftigt. Man kan också se det som en del av en liten omviktning från väst till öst.

      Radera
    2. @Rullstolsinvesteraren

      Tittade förbi på din blogg. Läste inlägget Ode till Lundaluppen. Såg att mitt namn förekom i texten. Kul att du tycktes uppskatta en del av det jag skrev. Tänk på att precis som du skriver att det mesta som handlar om att investera i Afrika saknar rim och reson.

      Jag beskrev en gång att detta med att investera i Ryssland var som att gå in i ett mörkt rum. Plötsligt smäller ett skott. Tror det var på Lundaluppens blogg. Det gjorde det också. Skottet kom. Krim invaderades.

      Ha det bäst

      Lars

      Radera
  7. Jag kommer på Ekonomiprat, tycker du ska pusha det lite, här har ju ingen anmält sig. /Magnucito

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, välkommen! Drog iväg en tweet om det också. Hittills 5 anmälda. Men det lär bli fler :-)

      Radera
  8. Det är nog många som inte har bestämt sig ännu om de kan gå på Ekonomipratet. Jag anmäler iaf mig och en assistent!

    SvaraRadera
  9. Angående MTN fick jag tips om denna artikel som tar upp att MTN försöker förhandla ner bötern med 60-80 %. Och att de försöker låna beloppet. Återstår att se vart det hela landar. Licensen i Nigeria förlängdes i alla fall precis nyligen till 2021 så de ser ut att stanna i landet.

    http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-11-04/mtn-seeks-to-cut-5-2-billion-penalty-by-up-to-80-rencap-says

    SvaraRadera
  10. Tror inte man behöver oroa sig för MTN på sikt, det rör sig som sagt om en (dock rejäl) engångskostnad som de dessutom verkar kunna betala. Inget som ändra deras fina tillväxt och starka marknadsposition i såväl Nigeria som i Sydafrika mfl länder i Afrika. Ser snarare skäl att öka :-)

    Wow har jag ingen kommentar till men man borde ju iaf analysera marknaden ordentligt med de nya aktörernas intåg osv.

    Jag kommer gärna på ekonomiprat den 19e.

    Seg Gasell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack jag håller tummarna. Famous Brands och Discovery tuggar på i alla fall...

      Välkommen på ekonomiprat!

      Radera
  11. Hej Gustav!

    Jag kommer också gärna på ekonomiprat.

    Mvh

    /Miguel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, välkommen! Uppe i 10 pers nu totalt.

      Radera
  12. Hej Gustav,

    Jag kommer också gärna igen på Ekonomipratet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, välkommen!

      Om du har möjlighet, sprid gärna informationen (t.ex. Tradevenue) för just nu är vi bara 12 pers. Många platser kvar alltså :-)

      Radera
    2. Hej igen,

      Måste tyvärr anmäla förhinder. Hoppas ni har så trevligt imorgon.

      Radera
    3. Synd, hoppas du kan nästa gång /Gustav

      Radera
  13. Hej Gustav! Jag har dessvärre fått förhinder så att två platser blir därmed lediga.

    SvaraRadera
  14. Spricker här med är jag rädd :-( , hoppas övriga får trevligt!

    SvaraRadera
  15. Många turer om de här böterna. De sänktes från 5.2 till 3,4 (35% rabatt), för att sedan gå upp till 3,9 igen nästa dag (25% rabatt). Myndigheterna hävdar att de hade skrivit fel i första brevet (!).

    Förhandlingar pågår fortfarande och jag tror att det även kan bli en politisk fråga mellan Sydafrika och Nigeria. Får se vart det här slutar men maxböter verkar i alla fall otroligt.

    Läs mer här:
    http://www.moneyweb.co.za/news/companies-and-deals/nigeria-raises-mtn-fine-to-3-9bn-in-new-instruction/
    http://www.premiumtimesng.com/news/headlines/194457-how-nigeria-committed-n106-billion-error-in-mtn-fine-letter.html
    http://www.fin24.com/Tech/Companies/zuma-buhari-to-meet-over-mtns-52bn-fine-20151129

    SvaraRadera
  16. Fler turer. MTN kommer att bestrida i domstol och menar att myndigheten inte hade rätt att bötfälla MTN (om jag tolkar det rätt) http://www.moneyweb.co.za/news/companies-and-deals/mtn-to-dispute-3-9bn-nigeria-fine/

    SvaraRadera
  17. Ska kanske nämna att jag sålt Woolworths nu. Svårt att veta om det är rätt, men jag ser för det första att det finns en relativt stor risk att utdelningen sänks. Risken är också att de tappar till konkurrenterna ytterligare och att affärsmodellen faktiskt har brister.

    Skulle vilja haft ett bättre pris men kommer att använda pengarna för att bygga positioner i två nya mindre bolag.

    Det som gjorde mig extra skeptisk var faktiskt det här månadsbrevet: http://www.arisaig-partners.com/download.php?file=Arisaig-Diaries-November-2015.pdf

    De har sålt av en underpresterande kinesisk retailer och är väldigt skeptiska till "big box retailing" av flera skäl. Så här skriver de:

    "Heading the other way is Sun Art, the leading hypermarket operator in China. As highlighted during our Africa Symposium, we have become wary of mainstream “big box” grocery retailers. They are increasingly being out‐competed in terms of price (by discounters), convenience (small format), assortment (online) and quality (premium/organic)."  

    Jag tror det ligger någonting i det och jag ser inte att Woolworths har en tydlig plan framåt.

    Sen kan det vara helt galet (i efterhand). Ett bud kan komma på bolaget imorgon. De kan få ordning på skutan. Men det finns risker att kräftgången fortsätter och med de här riskerna i bakhuvudet tror jag mer på de två andra bolagen.

    SvaraRadera
  18. Uppdatering om MTN: De kan fram till mars hitta en lösning utanför domstol. Böter spekuleras bli 1 - 2 miljarder dollar (mot 3.9 som nu). Positiva signaler i eländet men man vet inte vart det här slutar.

    http://www.reuters.com/article/mtn-group-nigeria-idUSL8N15622A?feedType=RSS&feedName=rbssEnergyNews

    SvaraRadera
  19. Ytterligare uppdatering om MTN: De har betalat 6% av böterna som en gest i de fortsatta förhandlingarna.

    http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-02-24/mtn-agrees-to-pay-251-million-toward-record-nigeria-penalty

    SvaraRadera