lördag 4 juli 2015

Halvårsrapport, Grekland och sommaruppehåll


Portföljen har varit riktigt stabil och jag är mycket nöjd med utvecklingen. Portföljen är den 30 juni upp 16.3 procent inklusive utdelningar.

Jag jämför mig med:
  • 50% SIX30 Return index som var upp 8,8 procent. Det indexet inkluderar utdelningar.
  • 50 % DJ World index, men justerat för utdelning. Det blir 2 procent plus säg 2,5 procent för utdelningar, totalt 4,5 procent.

Totalt blir då mitt egensnickrade jämförelseindex 6,7 procent. Det är ungefär så jag skulle investerat om jag kört Avanza Zero och en globalfond med 50 procent var. Valutaeffekterna borde man kanske rensa för, men det blir krångligt och brukar ju också jämna ut sig över tid.


Positiva bolag
Vi börjar med godbitarna den senaste tiden:
  • Clarkson (2700 pence) har gått som tåget eller snarare båten. Aktiekursutvecklingen för närmast tankarna till Speed 2,  Marknaden börjar troligen uppskatta samgåendet med Plateu. Vinsten förväntas öka med 30 % enligt Motley Fool vilket driver ner P/E talet från 30 till mer rimliga nivåer.  
  • Vitec (271 kr) crawlar sig framåt väldigt raskt. Där är det utländska ägare som börjar nosa på bolaget enligt Di och de har börjat shoppa loss bolag. Skulle förvåna om inte fler köp är på gång.
  • Saltängen (104 kr) har varit mycket stabil när nedgången kom. Men jag skulle gärna se några insiderköp, fortfarande väldigt tunt på den fronten.

Negativa bolag och Buffett-tankar
Northwest och Woolworths har tävlat om att vara sämst i klassen även om båda ryckt upp sig något på slutet. 
  • Northwest (7.90 CAD) ser jag ändå hoppfullt på. Senast kom en nyhet om återköp på upp till 5-10 procent av aktierna, och att insiderköp är på gång. Deras ägande i Vital går också bra. Min egen känsla är att det vänt, men jag kan ju ha tok-fel. Har ju haft fel om dem förr. Kommer att vara riktigt spänd på rapporten i augusti och lyssna på konferensen. Om de håller vad de lovat i samband med sammanslagningen blir det fint, men ett tappat förtroende skulle slå på kursen.
  • Woolworths  (27.63 AUD) var nere kring 26 AUD. Orsaken är tappade marknadsandelar pga ökad konkurrens från Coles och Aldi och förluster i deras Masters-satsning (typ Bauhaus). Uppryckningen på slutet beror på att det ryktas om ett bud från en private-equity firma. Sen...100 % spekulation men tänk om Buffett skulle köpa upp dem istället? Han letar i alla fall aktier i Australien och fler har tänkt tanken. Däremot lär kanske hans Tesco-äventyr ändå tala emot ett köp.

Grekland då?
Påverkar Grekland mitt agerande? Nej faktiskt inte. Jag kollar på bolag och inte på makro eller marknaden som helhet. Däremot kan det uppstå intressanta köplägen ifall en marknad rasar ihop. Skulle Grekland gå ur EMU, EU eller vad det blir och nya valutan rasa, ja då blir jag lite mer sugen på att köpa fina Grekiska bolag än innan. Säg att du får en valuta som är 40 procent svagare så blir det ju en väldig rabatt om du också adderar ett eventuellt börsras.

Då tänker jag så här:
  • Undvik Grekiska bolag som riskerar att nationaliseras. Hamnar är t.ex. intressanta men kan kanske reas ut till Kinesiska eller Ryska intressenter pga högt statligt ägande.
  • OPAP, Greklands motsvarighet till "Svenska spel" är något som ändå lockar. Högutdelare men nationaliserings/försäljningsrisken finns här med.
  • Fourlis är den aktie jag skulle kolla närmare på. Fått tips om dem som Greklands "IKEA". Ett annat bolag, där namnet i och för sig avskräcker, är Jumbo. Barnleksaker lär ju behövas, om än i något mindre omfattning.
Med mitt Afrika-fokus går tankarna lite grann till Zimbabwe. De övergav sin egen valuta pga hyperinflation och började med dollar istället. För den som missat det, så går det trots allt rätt ok för dem (även om jag inte är sugen på att investera i Mugabe-land). Skrevs ju en himla massa om dem för ett antal år sedan men nu är det tyst, kanske blir det samma sak med Grekland. Vet ni förresten vem som är en av kandidaterna att ta över efter Mugabe? Jo, Mungabe! (hans fru).

Nu tar jag snart sommaruppehåll! Kom gärna med förslag om det är något ämne eller bolag ni tycker jag borde skriva och fundera på. Kikar på en uppdaterad investeringsfilosofi och har hittat ett gäng mycket spännande asiatiska bolag som ska gås igenom. Glad sommar!

25 kommentarer:

  1. Hej! Har du NWH i avanza eller nordnet? Jag tror att x-dagen brukar vara den sista i månaden, med pay-day den 15 nästa månad. Men när kommer utdelningen på kontot ung?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har Avanza och utdelningen brukar komma in någon gång mellan 18e och 25e.

      Radera
  2. Ser bra ut och det är imponerande utveckling!
    Alltid lika roligt att hoppas in här =)

    Vilket av dina "Afrika-bolag" anser du just nu vara mest intressant? Ämnar du öka kring rådande kurser?

    /Sofokles-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-)

      Svår fråga men jag skulle säga Famous Brands. Ytterst få bolag slår den historiken. Vill öka i alla tre men blir nog för mycket Afrika då (över 25 %). MTN billigast nu, men de andra två har bättre tillväxt. Rent praktiskt är MTN mkt lättare att köpa (i USA) eftersom du inte åker på maxcourtage.

      Bolagen har olika styrkor. Man kan säga att Famous Brands har historiken och utdelningstillväxten, Discovery en riktigt unik affärsmodell och MTN en fantastisk utdelning och höga marknadsandelar.

      Här är en färsk analys av Famous Brands:http://www.moneyweb.co.za/news/companies-and-deals/famous-brands-in-the-buy-region-intellidex/

      Och lite blandade prognoser på nyckeltal och aktuell yield:
      Famous Brands: P/E 24 2015 och P/E 15 2017, Yield ca 3 procent
      Discovery: P/E 18 2015 och P/E 15 2017, Yield ca 1,3 procent
      MTN: P/E 14 2015 och P/E 12,5 2017, Yield ca 6 procent

      Radera
  3. Imponerande resultat :-)

    Funderar också på att byta jämförelseindex, kör nog på ditt "Gustavs-index" tills vidare. Vi kan kalla det GI :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Haha, GI. Kan även inspirera till ett inlägg om vikten av att välja "långsamma" bolag istället för "snabba" och heta? :-)

      Radera
  4. Trevlig sommar! Själv kommer jag att plöja ner mig i den brittiska affärsmöllan. Vi får se vad som kommer upp till ytan. Kanske det finns någon ädel sten att plocka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christie Group och PZ cussons kan vara värda att titta på. Trevlig sommar!

      Radera
  5. ...och där kom ett insiderköp i NWH. Paul köpte 42100 aktier 9/7.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och nu kommer återköp också!
      http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=235532&p=irol-newsArticle&ID=2067366

      Radera
    2. Kursen verkar inte röra sig nämnvärt trots detta. 10% i återköp på ett år är ganska tufft. Perfekt nu när kursen är så låg också.

      Radera
    3. Ser inte ut som att de har börjat återköpa än trots att de kunde börja 16 juli. Återköpsprogrammet gäller initialt i 3 månader. Vet inte riktigt hur de tänkt, trodde de skulle börja återköpa ganska snart. Har i alla fall inte läst något om att de skulle gjort det.

      http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=235532&p=irol-newsArticle&ID=2067366

      Radera
  6. Hej Gustav

    Tack för intressant blogg, har följt dig i några år utan att kommentera. Här kommer en sen fråga mitt i sommaren, hoppas du har möjlighet att läsa och svara :)

    Det gäller alltså vad som räknas in som totalavkastningen i ditt blogginlägg. Har för mig att utdelningarna inte räknas med på den utveckling som visas under "konton" och "värdepapper" i Avanzas webbsida. I ditt blogginlägg ser det ut som att utdelningarna ingår i portföljrapporten. Någon som vet hur det förhåller sig? Skiljer det sig mellan portföljrapporten och utvecklingen på hemsidan?

    Hälsar Utdelningsseglaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag förstått det ingår utdelning både om man i inloggat läge ser "Utveckling i år" och i portföljrapporterna. Och för varje konto ser man till höger en graf där man kan växla mellan "utveckling" och "utdelning". Tolkar det som att utdelningarna ingår i utvecklingen.

      Däremot är det inte tydligt t.ex. under värdepapper vart utdelningen tar vägen, misstänker att de landar i något slags saldo.

      Det jag är 100 på är att utdelningen, i alla fall som det är nu, ingår i portföljrapporten. Kanske någon mer kan fylla i?

      Radera
    2. Såhär svarade Avanza tidigare när jag frågade dem. Så det kanske innebär goda nyheter för dig och utvecklingen på dina konton :)

      ---klipp---
      Hej,
      en utdelning eller insättning ger inte i någon vy en procentuell förändring. Det är den för perioden valda utvecklingen i innehavda instrument som grafer & procentangivelser visar. I ett nollränteläge ger inte likvida medel någon procentuall utveckling.

      Med vänliga hälsningar
      XXXX
      Avanza
      ---/klipp---

      Hälsar Utdelningsseglaren

      Radera
  7. BHP Billiton har "slaktats" på börsen senaste tiden, vill minnas att du nämnt dom någon gång, utdelningen ligger kring 7% just nu, något du funderar på att analysera vidare och ta in?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra och tack för tipset! Är ändå inte jättesugen trots att Morningstar pratar om 30 AUD som riktkurs (kurs nu ca 25) och narrow moat. Med tanke på att de är så cykliska skulle jag vilja ha ännu mer undervärdering... men vill man ha råvaruexponering tror jag detta är ett bra bolag. Det är nog där skon klämmer för mig, jag är inte säker på att jag vill ha det.

      Som kuriosa kan du kolla in denna fonds sköna filosofi: "...if you cannot eat it, drink it, wash with it, wear it, or shop in it...we are not interested". Länk: http://www.arisaig-partners.com/focus.php

      BHP är väl ganska svåra att analysera tror jag då mycket hänger på råvarupriser. Sen sitter jag redan på en "turnaround" i form av Woolworths i Australien och det får räcka tills vidare :-)

      Länk:
      http://analysisreport.morningstar.com/stock/research?t=BHP&region=usa&culture=en-US&productcode=MLE

      Radera
  8. Hej, tydligen kan man inte längre köpa på OTC listan längre på Nordnet (MTN group, MTNOY är tex listad där). Svaret jag fick från Nordnet förra veckan är att det fortfarande går att sälja befintliga innehav som jag har men inte köpa nya aktier. Nån som vet ifall man kan handla på OTC i Avanza?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag vet funkar Avanza fortfarande. Och det är inget missförstånd? OTC-aktier kan man inte äga i ISK, men jag tolkar det som att kapitalförsäkring inte heller fungerar nu, hos Nordnet.

      Radera
    2. Ok tack för svaret, det är tydligen en regeländring som skett hos amerikanska myndigheter för OTC Pink sheet som Nordnet valt att inte följa. Detta gäller för alla typer av depåer. Pink sheet är ju den mest oreglerad marknaden på OTC men en del utländska storbolag såsom Nestlé etc har sponsrade ADR på denna lista vilket antagligen beror på att det blir billigare för de. Jag har själv Nestlé (NSRGY) och var även intresserad av MTNOY men de går som sagt var inte att köpa längre.

      Radera
  9. Hej Gustav!

    Har du en mailadress jag kan nå dig på?

    Med vänlig hälsning,
    Linn Bergquist
    linn.bergquist@sipnordic.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag skickar ett mejl till dig, med vänlig hälsning Gustav

      Radera
  10. Senaste och de mest lästa bloggnyheterna inom finans:http://finansfeed.se/

    SvaraRadera
  11. Gustav i torsdags vad NWH på 7.8 ca. CAD/Sek hade då gått ner till ca 6.48. Min utveckling var då -6000 kr.

    Idag är NWH på 8.26, CAD/Sek är på 6.5020, Min utveckling hos Avanza är nu -6408 kr. Jag har bara 500 st NWH.

    Någonting stämmer inte hos Avanzas uträkningar./mvh den anonyme läsaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte heller varför, så dubbelkolla med Avanza (och återkom gärna). Det som brukar kunna ställa till det hela är annars valutakursen och att utdelningen inte ingår i utvecklingen (beroende på om du gör portföljrapport eller ej).

      Radera