söndag 11 maj 2014

Famous Brands - en kandidat till världens bästa företag?



Tänkte att det största innehavet i min portfölj kunde få en kort beskrivning. Tanken är 10-20 bolag med en jämn portföljandel, men just nu är de störst. Famous Brands är i korta drag Sydafrikas svar på McDonalds och Starbucks. De är noterade på Johannesburg-börsen med ticker FBR:JHB. Här finns kvalitetsfylld snabbmat, kaffe m.m. med en enorm tillväxt. Och viktigast av allt - jämn och lönsam tillväxt.

I det här fallet tycker jag bilderna beskriver det hela rätt bra. Här är ett bolag som ständigt höjer vinsten, kassaflödet och utdelningen. ROE ligger stadigt mellan 30 och 40 procent. En tillväxtraket som oavsett lågkonjunktur gör sitt jobb med råge. Enda stapeln som minskar är skuldsättningen :-)

Bild från bolagets hemsida
Och ser man det hela som en linje så känns aktien extremt förutsägbar. Ingen Eniro eller Boliden här inte. Gröna strecket är vinsten och röda är utdelningen.

Bild från corporateinformation.com
Vad är hemligheten?
De har en mängd välkända varumärken som är ledande inom sina nischer. Förutom Wimpy är de kanske okända i västvärlden, men Steers, Taschas, Debonairs Pizza etc vinner lokala utmärkelser år efter år. Varumärkena lockar i sig. Med tanke på deras storlek jämfört med konkurrenterna har de hyfsat starka konkurrensfördelar när det gäller distribution, reklam och inköp. Sydafrikanerna är också ganska patriotiska har jag hört, och då ligger afrikanska varumärken bättre till.

bild från moneyweb
Två långsiktiga trender är att fler och fler äter ute och att medelklassen växer. Dessa trender gynnar verkligen Famous Brands. Bra butikslägen är också en fördel. Under fotbolls-VM i Sydafrika 2010 så gick försäljningen mycket bra på grund av alla utmärkta lägen.

En artikel från utmärkta Moneyweb beskriver läget jämfört med konkurrenterna. Famous Brands är en jätte-PacMan som växt ifrån sina stackars konkurrenter.

Ska man bry sig så mycket om dagens värdering?
Visst är dagens pris på dryga 10 000 Cent inte direkt billigt, du betalar P/E 29. Frågan som man kan fundera på är om inte fantastiska bolag ganska snabbt växer ikapp, och växer om, sin nuvarande värdering. Om man tänker på 5-10 års sikt så kanske dagspriset inte är så viktigt. Okey, nu svär jag i kyrkan eftersom jag ändå kallar mig värdeinvesterare. Men det är som när man hittar en kökskniv som håller i 50 år jämfört med en IKEA-produkt som håller i 5 månader. Hur mycket mer ska inte den första kosta?

Ett bolag som har hela Afrika att växa i, som spelar på dess medelklass och uteätartrenden och är ledande inom sin nisch. Ja, det kanske är köpvärt även till en halvdyr värdering? Jämför med att H&M oftast handlas till höga multiplar. Men i det här fallet får du faktiskt tillväxt, och även lönsam sådan. Man får dock komma ihåg att fördelarna är starkast i Sydafrika och att det tar tid att bygga upp skala utanför Afrika.

Ska understryka att det finns en del risker och nackdelar. Högt courtage är det första. Sedan är valutan inte den mest stabila och 90% av intäkterna kommer från Sydafrika. Och när slår de i taket när det gäller tillväxtmöjligheter?

Men vad säger ni. Hur mycket ska kvalitet få kosta? Vad är rimligt P/E på ett bolag som stadigt växer med 20 procent per år? Om ni kikar på bolaget, gillar ni vad ni ser? Om jag bara skulle äga en enda aktie så är det Famous Brands. Visst borde man inte gifta sig med en aktie men den här ser jag som min pensionsförsäkring. Har du hittat någon aktie som du (nästan) aldrig kan tänka dig att släppa?

I en annat inlägg ska jag gå igenom olika sätt att investera i afrikas växande medelklass men stannar här för denna gång :-)

16 kommentarer:

  1. Hej,
    Är det samma som handlas i USA till namnet FMBRY?
    /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det. Den är också noterad i Tyskland men tyvärr väldigt dålig omsättning både där och i USA. För dålig omsättning för att det ska gå att köpa/sälja tycker jag för egen del och har handlat den i Johannesburg och i KF (ISK inte möjlig).

      Se mer här: http://markets.ft.com/research/Markets/CompanySearch?searchField=famous%20brands

      Radera
  2. Undrar också var man hittar aktien.
    Vilken bank handlar du via?
    Mvh Kristoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lade till ett stycke med ticker och länk till relevant info: http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=FBR:JNB

      Handlar via Avanza, i KF (ISK inte möjlig) och med telefonorder. Dyrt med andra ord men kvalitet kostar :-)

      Radera
  3. Eftersom deras verksamhet är "begränsad" än så länge iaf till Sydafrika så skulle jag titta hur stabiliteten i landet ser ut innan jag trycker på köp. Lite för stor risk för mig.

    Mvh/XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis växer andelen restauranger utanför Sydafrika snabbare. För aktuell bild se sid 14 i länken: http://www.famousbrands.co.za/downloads/presentations_to_analysts/presentations_to_analysts_2013.pdf

      Sydafrika är lite "risky" men knappast någon direkt politisk risk i verksamheten i alla fall. Max 2 bolag i Sydafrika (av 20) gör att totala risken inte blir jättehög. Och medias rapportering av Afrika är ofta överdrivet negativ, läser en bok om det för tillfället :-)

      Radera
    2. Jag skulle nog säga att det är väldigt stor skillnad på den överdrivet negativa rapporteringen i t.ex. Kenya mot de strukturella problem som finns i Sydafrika.

      Jag skulle nog gärna äga Famous Brands men till dagens värdering så vill jag nog vänta på geografisk diversifiering eller en förtroendekris innan jag köper.

      Radera
    3. Ja, Sydafrika förtjänar nog i och för sig en mer negativ rapportering än många andra delar. Hade hellre sett att bolaget hade varit noterat och haft sin verksamhet i en annan del av Afrika.

      Finns några fina bolag i Kenya och Nigeria som jag ska skriva om sen men tycker inte att någon slår Famous Brands som bolag (tyvärr:-).

      Håller med om att det inte är någon panik att köpa/öka, kan nog vara smart att vänta tills en dip eller kris kommer (och detta bolag passar nog inte alla).

      Här är förresten en intressant länk om Sydafrikas problem och eventuella lösningar:
      http://www.leader.co.za/article.aspx?s=1&f=1&a=2893

      Radera
  4. Relativt hygglig business och allt det där. Gillar att de redovisar maintenance capex och growth capex i kassaflödesanalysen. Även om måttet kan manipuleras av ledningen är det bättre än inget. Något jag inte förstår är varför multipeln exploderat i taket de senaste åren? P/E-talen är följande historiskt: 12,5 2010, 15,9 2011, 2012 15,8 2013 24,6. Och nu är det tydligen nästan 30. Hur pass mycket annorlunda är företaget nu än då?

    Generellt har jag svårt att paya 30 gånger vinsten för ett bolag, oavsett historik. Förr eller senare kommer tillväxten att sjunka och då kommer multipeln att sjunka ihop. Om jag visste att tillväxten skulle fortsätta länge hade jag varit mer beredd, men det är svårt att betala mycket för framtiden. Jag betalar hellre för historiken och får framtiden som en bonus. Att värdeaktier över tid överpresterat tillväxtaktier gör att jag anser att jag har oddsen emot mig om jag köper för högt värderade bolag.

    Något jag tycker är läskigt är valutan, som du är inne på. På lång sikt ska utbudet av valutorna styra växelkursen. Inflation är ökningar av penningmängden. Om kronan är konstant och Sydafrika har inflation på 5 % per år innebär det att antalet sydafrikanska pengar i omlopp blir mindre värda. Det finns mer sydafrikanska pengar i förhållande till svenska. Därför ska sydafrikanska valutan långsiktigt försvagas med 5 % årligen. Som SEK-investerare är detta förödande. Därför undviker jag länder med sådan inflation att det kan äventyra investeringen. Sydafrika har väl snittat 5-7 % under senare år. Därför måste värderingen vara lägre än i Sverige för att jag ska vilja köpa.

    I. Kahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också väldigt svårt att betala nästan 30 kr per vinstkrona. Det innebär nämligen att jag får vänta 30 år på att min satsning ska betala sig givet allt lika. Sedan anser ju jag att det är något märkligt med den explosion som vinstmultipeln har genomgått. Det tyder på att vinsten inte har följt med de enorma förväntningar som investerarna har på företaget. Därför väntar jag också på en dipp i p/e-talet. Dvs inte så mycket kursen som sådan.

      Radera
    2. Bra synpunkter från er båda. Anledningen till att P/E-talet stigit är väl att bolaget "handlats upp" i takt med att de gått in starkare i Indien, Mellanöstern och övriga Afrika. Lyckas också göra fina förvärv då och då. Min tro är att det helt enkelt var för billigt förut och förväntningarna för låga då.

      Sen är P/E 29-30 knappast billigt på något sätt och jag har inte köpt på en lång tid. Men om vinsten går upp som förväntat, ja då är det väl PE i alla fall nere på 26-27 ganska snart. Se länk: http://www.moneyweb.co.za/moneyweb-industrials/famous-brands-sees-fy-heps-up-1921

      Valutan är ett orosmoment. Skulle vilja se en större del av vinsterna från utlandet (det är i och för sig på gång). Det här med inflationen var en intressant grej. Är det så enkelt att höginflationsländer är att undvika eftersom valutan förväntas gå ner? Låter i och för sig logiskt. Här ser man Sydafrikas inflation: http://www.tradingeconomics.com/south-africa/inflation-cpi

      Funderar på om det logiska sambandet gäller när man tittar historiskt. Försökte jämföra Rand/SEK på lång sikt och det finns kanske ett sådant samband men jag vet inte hur "direkt" det är. Sen påverkar väl fler saker än inflationen valutans utveckling, se länk för 6 st olika faktorer http://www.investopedia.com/articles/basics/04/050704.asp

      Men Sydafrika ligger kanske inte så bra till på de andra faktorerna heller kanske. Nej, Randens utveckling är ett skäl mot att investera i Famous Brands faktiskt. Men jag behåller ändå då bolaget i mina ögon är fantastiskt.

      Tack för "varningen" och den konstruktiva kritiken. Hög värdering och risk när det gäller valutan gör att man i alla fall inte ska rusa till köpknappen. Jag behåller men det här med valutan är något att verkligen fundera på.

      Radera
    3. För att få en snabb grafisk överblick över inflationen globalt, se denna länk:
      http://www.tradingeconomics.com/country-list/inflation-rate

      Hade t.ex. inte gissat att Zimbawe nästan skulle ha samma låga inflation som Sverige (fel i uppgifterna?). Och Indien och Kina skiljer sig åt enormt.

      Radera
  5. är man duktig på att identifiera bolag som kommer växa kraftigt eller på andra sätt gå fortsatt bra så kan man absolut rättfärdiga ett "dyrare" köp. Jag är inte bra på detta tyvärr så jag får köpa skräp i högre utsträckning =D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske är färgad av att första storköpet utanför de vanliga marknaderna gick så bra, det var just Famous Brands kring 2009. Få av mina investeringar har haft en sån utveckling.

      Skräp och skräp, så länge bolagen går med vinst (ifall du satsar på sådana) så är värsta skräpet bortsorterat :-)

      Radera
  6. Klart kul att läsa din blog. Antalet bolag jag aldrig hört talas om är enormt. Kul att du går igenom några. Tack för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och kul att höra :-)
      Ska förresten kika in din blogg.

      Radera