lördag 14 april 2012

Porföljuppdatering och aktuella funderingar




Nu har bloggen varit igång ett tag och jag tänkte uppdatera läget i portföljen.


Inköp

Ridley (Nytt). Kunde inte motstå att köpa in mig efter en närmare titt.

G & L Beijer  (ökat stort). Ett bolag som inte känns så hett men som år efter år levererar stigande utdelningar. Antar att t.ex. solenergi är hetare än kylgrossister såsom Beijer, men jag föredrar det senare!

Avanza (ökat)

Ratos (ökat)


Försäljningar

Firefly (sålt allt). Jag gillar inte bolag som sänker utdelningen och det stämmer inte med min modell. Man kan diskutera om det är så smart timing att sälja eftersom en sådan besvikelse ofta syns i kursen. Vid senaste kursrusningen (på grund av analys i börsveckan) passade jag dock på. Ska tillägga att jag i och för sig tror på bolaget långsiktigt och att "5 år utan utdelningssänkningar" kan verka lite petigt, men jag håller mig till min strategi.

Handelsbanken (sålt allt). Även här handlar det om en försäljning motiverad av strategi. Handelsbanken har sänkt utdelningen inom senaste 5-årsperioden, vilket jag i och för sig kände till när jag köpte. Tror dock att det kan vara klokt att fokusera portföljen något och Avanzaaktien räcker för mig.

Novartis har jag sålt eftersom jag anser att JNJ med sin jättekassa och stabila utdelning räcker. Ett litet steg mot mera fokusering.


Frågeställningar jag brottas med för tillfället...

Diversifiera eller fokusera? Visst har jag många bolag men drar mig för att sälja av något, förutom Li Ning då. Men kom gärna med tips på säljkandidater. Har mycket lättare att hitta köpkandidater än säljkandidater tyvärr :-)

Andel utländska aktier? Andelen utländska aktier har krupit upp mot 40 % av portföljen. Man kan ifrågasätta det i och med högre courtage och valutarisker, men jag tycker att dessa aktier inte går att hitta i Sverige/Norden och står för något unikt. Amerikanska aktierna är superstabila, Sydafrikanska aktierna är klockrena, och Australiensiska aktierna vill jag inte heller byta bort.

Och hur strikt ska man följa sin strategi? Senaste försäljningarna är ju lite petiga men det är nog bra att vara konsekvent tror jag.

Kom gärna med synpunkter om detta och portföljen!


Portföljen i procent


Geografisk fördelning
Svenska aktier: 60 %
Sydafrika:16 %
USA: 14 %
Australien 8 %
Övrigt 2 %


Portföljen i storleksordning
Hm 16 %
G & L Beijer 10 %
Ratos 9 %
Famous Brands 9 %
Skåne-Möllan 7 %
Johnson & Johnson 5 %
Betsson 4 %
Avanza 4 %
Discovery Holdings 4 %
Coca Cola 4 %
Truworths 4 %
Procter & Gamble 3 %
Mekonomen 3 %
Blackmores 3 %
Ridley 3 %
Woolworths 3 %
Exxon Mobil 2 %
Atrium Ljungberg 2 %
Beijer Alma 2 %
Alfa Laval 1 %
Li Ning 1 %
Telia 1 %

6 kommentarer:

  1. Intressant genomgång! En ganska diversifierad portfölj också. Om du pga av någon speciell orsak vore tvungen att likvidera 1/5 av portföljen vilka innehav skulle få ge vika och varför?

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Och bra fråga! Svårt, men skulle tänka så här för att få ihop 20 %:

    Sälja
    • Atrium Ljungberg, Betsson och Li Ning pga. oklara konkurrensfördelar.
    • Telia pga relativt hög skuldsättning.

    Minska
    • Skåne-Möllan och Coca Cola pga. relativt hög värdering i förhållande till tillväxt.
    • HM pga. att Truworths till viss del överlappar
    • Exxon Mobil och ev Discovery Holdings pga. relativt låg utdelning

    SvaraRadera
  3. Hej Gustav!

    Vad använder du för depå för att minska courtagekostnaderna för utländska aktier som möjligt? Köper du så mycket att courtaget späds ut på en massa aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör enbart med Avanza. Courtagen är ok för Norden, USA, Kanada, Australien och Tyskland. För andra länder är det ganska dyrt så då gäller det att samla ihop till större inköp.

      Tyvärr måste man köra Kapitalförsäkring och inte ISK så länge det är telefonorder och inte typ Norden, USA och Kanada.

      Nordea har överraskande låga courtage och möjlighet att ha fler typer av utländska aktier i ISK, se http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2012/02/nordeas-isk-utklassar-avanza-och.html
      Har dock själv valt att samla allt i Avanza då jag är nöjd med dem.

      Radera
    2. hej

      vad är det för fel på kapitalförsäkring, tycker du?
      Jag kör själv det nämligen..

      /Hasse

      Radera
    3. Hej,
      Kanske inte någon jätteskillnad, men ISK tycker jag har några fördelar. Se inlägget här: http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2012/06/kopa-svenskt-och-utlandskt-i-isk-depa.html

      Kör både KF och ISK för närvarande men tänker på sikt försöka flytta över det mesta till ISK.

      Mvh
      Gustav

      Radera