lördag 7 januari 2012

Det goda bolaget #3 Discovery Holdings


Serien om de goda bolagen är nu inne på sin kanske sista del. Ett bolag som var en trevlig upptäckt för mig är Discovery Holdings, noterat i Sydafrika. Det är ett innovativt försäkringsbolag, och några som verkligen tänker framåt och gör skillnad i en ganska konservativ bransch. I grund och botten handlar det om att betala för att undvika skador och påverka folks beteende istället för att slentrianmässigt betala för skador som inträffar. Ett "smartare" försäkringsbolag helt enkelt!

Verksamheten
I Sydafrika erbjuder de
  • sjukvårdsförsäkringar, 2,5 miljoner försäkrade
  • Proaktiva incitamentsprogram för hälsa (Vitality), 1,5 miljoner försäkrade
  • livförsäkringar, 650 000 försäkrade
  • spar- och investeringstjänster, 50 000 klienter
  • sakförsäkringar, typ bilförsäkring, 5 000 kunder (nystartat)
I Storbritannien erbjuder de sjukvårdsförsäkringar, livförsäkringar och incitamentsprogram för hälsa. I USA erbjuder de incitamentsprogram för hälsa, enbart riktat till arbetsgivare. I Kina erbjuder de sjukvårdsförsäkringar, kombinerat med incitamentsprogram.

Det speciella med Discovery
Genom att aktivt påverka folks beteende, och betala för att kunderna håller sig friska, så har de lyckats minska totalkostnaderna för skador. För hälso- och livförsäkringar har de t.ex. utvecklat ett system för försäkringstagarna som innebär att de får poäng om de deltar i olika friskvårdsaktiviteter, till exempel slutar röka, viktminskningsprogram eller regelbundet går på hälsokontroller. Poängen kan sedan växlas in till rabatter på medlemskap i gym, köp av hälsokost e.t.c. 

För bilförsäkringar får man poäng genom att installera en dosa i bilen som mäter körsättet (!), eller svara på enkäter på webben om trafiksäkerhet mm.

Klipper här in en text från The Economist, som i detalj beskriver vad det handlar om: 

"Over a decade ago, the company decided to turn the typical approach to healthcare on its head, by providing incentives to its members to ditch unhealthy habits and start spending more time exercising, eating healthily and getting regular check-ups. In its Vitality wellness programme, members accrue points for engaging in healthy activities (for example, each time they go to the gym). In turn, these points can be traded for a wide range of rewards, such as free gym membership, flight discounts and cinema vouchers. “We provide massive incentives for people to get into better shape,” says Barry Swartzberg, a group executive director at the company. 

Today, 60-70% of the company’s members participate in the scheme. In turn, they make far fewer healthcare claims, which is the key incentive for Discovery. This kind of thinking has been adapted across all of the company’s product lines, including life insurance. Its policies allow for dynamic pricing, so that people making healthier choices in their day-to-day life are able to lower their premiums—throughout the life of their policy. “It’s put us in a different realm,” says Mr Swartzberg. This is not only true in South Africa’s healthcare market, where the company has grabbed healthy double-digit market shares, but it is now actively making forays abroad. It already offers products in both the US and the UK and is now eyeing out territories in India, China and other emerging markets. Domestic insurers beware."

Discovery har även uppmärksammats i Health of nations.


Min Checklista

Ska nu stämma av mot min "checklista" för att se att bolaget passar min strategi.

1. Funnits i minst 10 år
Ja, grundat 1992, börsnoterat 1999.

2. Haft utdelning i minst 5 år
Ja, utdelning sedan 2000.

3. Har en enkel verksamhet som man förstår sig på
Ja, försäkringar går att förstå sig på!

4. Har en bestående konkurrensfördel
Deras incitamentsprogram för befintliga kunder, Vitality är en konkurrensfördel. Dels har de en unik erfarenhet och kompetens som andra bolag saknar, och dels skapar de en inlåsningseffekt för befintliga kunder. Inlåsningseffekter skapas också av att kunder får rabatt om de använder Discoverys kort etc.

Ok, men handlar det om en bestående konkurrensfördel? Kan inte något annat bolag kopiera modellen och vara lika framgångsrika? Nej, jag tror det handlar om en företagskultur och erfarenhet som är svår att kopiera rakt av. Att Discovery är först ut med sådana är också en konkurrensfördel (first mover).

I årsredovisningen talas om att förmågan till innovation (sid 59) är deras konkurrensfördel,  och jag är böjd att hålla med.

5. Jämn vinst- och intäktsökning
Ja, försäkring behövs alltid, även i en lågkonjunktur. Vinsterna har ökat varje år sedan börsnoteringen, vilket tyder på en stabil verksamhet.

6. Minst 3,5 procent utdelning 2 år framåt och ingen sänkning
Nuvarande direktavkastning är knappt 2,5 % och det är inte bli någon sänkning. Däremot uppnår den antagligen bara 3% direktavkastning 2 år framåt, men då allt annat är fantastiskt med detta bolag godtar jag det ändå (och hoppas på större höjningar i framtiden).

7. Inte har sänkt sin utdelning 5 år bakåt
Ingen sänkning någon gång.

8. Har return on equity på minst 10
Ja, cirka 20-30 % är förräntningen på eget kapital.

9. Har låg skuldsättning
Nja, skuldsättningen är strax under 50%. Kunde vara lägre, men ändå ok med tanke på den stabila verksamheten. 

10. Har en pålitlig ledning med egna aktieinnehav.
Ja, grundaren är kvar i företaget och ledningen har stora egna innehav.

Värdering och framtidsutsikter?
  • Hög vinstökning de senaste åren (riktigt bra)
  • Lågt PE-tal på 10 (bra med tanke på vinstökningen)
  • Utdelning på knappt 2,5 % (dåligt)
  • Avkastning på eget kapital över 20% (bra)
  • Kursen låg jämfört med eget kapital (bra)
Sammantaget anser jag Discovery Holdings vara ganska undervärderat. Bolaget har en kvalitet i sin verksamhet och stora konkurrensfördelar i en bransch som inte präglas av nytänkande.

Ett frågetecken är hur de kommer att lyckas i Kina. De har en tidigare lansering i USA bakom sig som faktiskt inte gick så bra. Formen av "Joint venture" med Ping An kanske är en bättre modell, genom att de får med sig kinesisk kunskap på plats.

Grunden i verksamheten är den stabila basen av kunder i Sydafrika. Man kan undra varför de inte väljer att expandera lokalt i Afrika, kanske är för korrupt och fattigt? I Kina finns kanske mer pengar att hämta?

Som kuriosa har norska oljefonden investerat hel del slantar i detta bolag.


Discovery Holdings i en mening
Jag äger dem för deras nytänkande produkter, snabba vinstutveckling, låga värdering och livsnödvändiga verksamhet.
 
Läsvärda länkar om Discovery

Artikel i The Economist (se sid 25)
Artikel i American Journal of health  
Artikel i Health of nations
Analys av moneyweb

2 kommentarer:

  1. Hur mycket jag du kikat på företagets förmåga att förvalta kapitalet? Skulle vara intressant att höra. Vinsten för bolagen ligger ju främst i deras förmåga att placera kundernas likvider som företaget lånar gratis mot försäkringsskyddet.

    Live long and prosper
    /Vat

    SvaraRadera
  2. Tack för en tänkvärd kommentar! Har försökt hitta uppgifterna i årsredovisningen, men inte lyckats utläsa svaret. Kan mycket väl vara jag som missar något uppenbart, uppgifterna borde ju finnas.

    Kolla gärna in länken i mån av tid: http://www.discovery.co.za/discovery_za/web/pdfs/investor_relations/discovery_2011_annual_report.pdf

    SvaraRadera