onsdag 21 december 2011

Det goda bolaget #2 Johnson & Johnson


Jag fortsätter nu serien om de goda bolagen, och nästa i tur är Johnson & Johnson. De är en amerikansk läkemedels- och konsumentsproduktsgigant som passar mina investeringskriterier utmärkt.

Verksamheten
Johnson and Johnson är en av världens bredaste tillverkare av hälso- och sjukvårdsprodukter. Sedan Johnson & Johnson startade år 1886, har deras uppgift varit att hjälpa människor till läkning och livsglädje. Idag är Johnson & Johnson ett världsomspännande företag med ca 120 000 medarbetare i 78 länder.

Deras produkter och tjänster omfattar allt från läkemedel och sjukvårdsutrustning till receptfri egenvård och hygienartiklar. De har en rad kända varumärken som Natusan, Listerine, OB och Nicorette.
 
Min Checklista
Ska nu stämma av mot min "checklista" för att se att bolaget passar min strategi.

1. Funnits i minst 10 år
Ja, 1886 är okey:-)

2. Haft utdelning i minst 5 år
Ja, 49 år av utdelningshöjningar.

3. Har en enkel verksamhet som man förstår sig på
Ja, läkemedel och konsumentprodukter är begripligt.

4. Har en bestående konkurrensfördel
Ja, utan tvekan. Är med bland de USA-aktier som Morningstar anser har "Wide Moat" dvs störst konkurrensfördelar jämfört med konkurrenterna. Se hela listan här för USA aktier. Man kan tänka sig att storleken och de välkända varumärkena är svår att "kopiera".

Morningstar skriver:
Johnson & Johnson stands alone as a leader across the major health-care industries. The company maintains a diverse revenue base, a robust research pipeline, and exceptional cash-flow generation that together create a wide economic moat. Patent losses on antipsychotic Risperdal and neuroscience drug Topamax have weighed on recent performance. However, we remain confident that the company's breadth can overcome these issues.

5. Jämn vinst och intäktsökning
Ja, babyprodukter och läkemedel behövs alltid. Även i en lågkonjunktur knaprar folk piller, kanske t.om. mer än vanligt. Vinsterna har ökat 27 år i rad. Noterbart är att intäkterna ökar mest utanför USA, t.ex. Asien, så den är lite av en tillväxtmarknadsfond.

6. Minst 3,5 procent utdelning 2 år framåt och ingen sänkning
Ja, säkrare kan det inte bli! Dagens direktavkastning är 3,5%. Utdelningen lär höjas eftersom den gjort det 49 år i rad. Utdelningsandelen är 45% av vinsten, kassan stor och skulderna låga, så utdelningen är inte hotad på något sätt.

7. Inte har sänkt sin utdelning 5 år bakåt
Ja! 

8. Har return on equity på minst 10
Ja, cirka 22 % är förräntningen på eget kapital.

9. Har låg skuldsättning
Ja, cirka 30% skuldsättningsgrad är ok.  

10. Har en pålitlig ledning med egna aktieinnehav.
Ja, vad jag kan bedöma.

Värdering och framtidsutsikter?
  • Låg vinstökning de senaste åren (dåligt)
  • Ganska högt PE-tal på 14 (dåligt med tanke på vinstökningen)
  • Utdelning på 3,5% (ok)
  • Avkastning på eget kapital över 20% (bra)
  • Kursen rimlig jämfört med eget kapital (ok)
Johnson & Johnson är inget kap men har å andra sidan kvalitet utöver det vanliga. Verksamheten är hur stabil som helst, och Euro-krisen tror jag inte har någon större effekt på denna gigant.

Mina enkla beräkningar visar att aktien kan vara något övervärderad, men jag tror å andra sidan inte att den kommer att bli så mycket billigare. Du kan knappt hitta något bolag med så här säker verksamhet och utdelning, det är nog därför den kostar. Jag förväntar mig ingen kursrusning utan en långsam och stabil tillväxt i form av långsamt växande utdelningar och vinster.   

En kassa som svämmar över?
Värt att notera är att kassan ser ut att svämma över på sikt, i alla fall om man ska tro denna bild från 4-traders. Om detta stämmer borde man på sikt förvänta sig att bolaget gör extra utdelningar, blir helt skuldfritt eller kan snabba på tillväxten genom investeringar eller förvärv.

Kassan är det blå stapeln, och om detta stämmer är kassan snart större än årliga vinsten.

Risken för dollarras?
Ett möjligt hot är att USA-dollarn sjunker kraftigt i värde, och då förlorar ju aktierna i värde (i alla fall mätt i svenska kronor). Här är fördelen att över 50% av tillväxten kommer utanför USA, och det är denna del som växer. Ju mer de tjänar utanför USA, desto mer kommer vinsten att växa vid sjunkande dollar, eftersom vinsten räknas om till dollar. Ett bolag som bara får sina intäkter i USA hade varit farligare.

Johnson & Johnson i en mening
En sammanfattning är att jag äger dem för deras stabila verksamhet, tydliga konkurrensfördelar, säkra utdelning och stora kassa.

12 kommentarer:

  1. Riktigt fint bolag. Ägde J&J i flera år men sålde för att jag såg bättre köptillfälle i ett annat bolag. Men vill gärna gå in igen. Känns inte som det är så bra köpläge just nu bara.

    SvaraRadera
  2. Japp, visst är det ett fint bolag! Kanske inte perfekt köpläge nu, men går kursen ner så kommer jag definitivt att öka mitt innehav. Skulle dock gissa att den inte går ned så värst mycket oavsett vad som händer (men sånt är ju svårt att sia om).

    SvaraRadera
  3. En av mina favoriter! Gick att köpa hyfsat billigt i våras omkring 60usd /aktie. Det var nog produktåterkallningar i USA som sänkte kursen.

    Jag gillar att plocka upp kvalitetsbolag när de har tillfälliga problem och priset därmed är nedsatt. Under året har jag sett liknande möjlighet att gå in i HM.

    SvaraRadera
  4. Dessa stabila tillväxtaktier kommer säkert upprevideras i en framtida mer volatil marknad.
    Anders B

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarerna!
    Önskar också att jag hade gått in på 60 dollar när chansen fanns:-)

    SvaraRadera
  6. Samma här! Hade varit gott om man hade tagit den chansen.

    SvaraRadera
  7. Tack för den analysen. Jag gillar dina kriterier. Enkla att följa och förstå sig på. Jag länkar till denna från min bloggs forums-del. God Jul förresten! :)

    SvaraRadera
  8. Tackar, kul att höra! Ska kolla in ditt forum närmare. Och god jul på dig med :-)

    SvaraRadera
  9. God fortsättning!
    Hör gärna av dig till mig om du vill medverka i en bloggintervju!
    Classier Corn

    SvaraRadera
  10. Classier Corn: Japp, jag hör av mig!

    SvaraRadera